Slik eksponeres produktfamilien.
Slik eksponeres produktfamilien.

IKEA møter kundene med 3D- og AI-teknologi

For å bli bedre til å bistå kundene med å komponere hjeminnredning med 3D- og AI-teknologi har IKEA kjøpt opp California-baserte Geomagical Labs.

Publisert

Med teknologien utviklet av Geomagical Labs vil IKEA gjøre det enkelt for kundene å fange og innrede hjemmet ved hjelp av fotorealistiske 3D-presentasjoner av møblene.

– Med Geomagical Labs ombord kan vi tilføre mange kunder møbleringsfaglig og -teknisk kompetanse på nye måter. I en tid der folk tilbringer mer tid hjemme, kan vi støtte kundene våre i hverdagen gjennom et forbedret digitalt møte, sier Barbara Martin Coppola, Chief Digital Officer, IKEA Retail (Ingka Group), i en pressemelding.

Barbara Martin Coppola
Barbara Martin Coppola

Geomagical Labs utvikler ledende løsninger som gjør det enkelt for folk å ta 3D-bilder fra egne rom og eksperimentere med innredningsløsninger slik at de passer til deres spesielle behov, hvor som helst. Det gjør bolig- eller kontordesign til en inspirerende og morsom opplevelse, samtidig som folk sparer verdifull tid i den kreative designprosessen.

– Arbeidet vårt har fokusert på å bruke teknologi og magiske opplevelser for å kunne spille på menneskers kreativitet, sier Brian Totty, grunnlegger og administrerende direktør for Geomagical Labs.

Kunder vil kunne få tilgang til plattformen via en full integrasjon i IKEA-appen og IKEA.com, hvor de også kan kjøpe direkte gjennom appen.

– Digital utvikling er kjernen i transformasjonen vår for å møte nye og skiftende kundebehov. Vi tar nå en mer dynamisk tilnærming til digitale investeringer og anskaffelser, slik at vi kan styrke IKEA Retail-virksomheten og målrette selskaper med nye digitale muligheter og tjenester, sier Krister Mattsson, toppsjef i Ingka Investments i Ingka Group.

Ingka Group eier etter oppkjøpet 100 prosent av Geomagical Labs, som vil operere som et uavhengig datterselskap og fortsatt være basert i Mountain View, California.