– Gjennom testperioden vår så vi tydelig at det er et behov hos våre kunder etter et produkt som kan besvare mer spesifikke spørsmål, noe en tradisjonell søkemotor ikke kan, sier Oskar Wilhelmsson, data scientist i KICKS som har utviklet KICKS Beauty Bot.
KICKS nye AI-søkemotor skal gi bedre søkeopplevelse – "setter en ny standard"
KICKS har utviklet en AI-søkemotor med navnet KICKS Beauty Bot som skal sette en helt ny standard for søkemotorer. Den skal gjøre det mulig for kundene å stille skjønnhetsrelaterte spørsmål som om de kommuniserer med en menneskelig ekspert.
Med satsingen skal KICKS skape en mer interaktiv, inspirerende
og personlig shoppingopplevelse.
Det er på kjedens svenske side kicks.se at KICKS Beauty Bot er
blitt lansert i dag. Pressekontakt Maria Kempe forteller til Retailmagasinet at
de naturlig nok også vurderer sin Beauty Bot i Norge, men at de ennå ikke kan kommunisere når det
vil skje.
Executive VP Carola Lundell i KICKS Group, uttaler:
– Da OpenAI ChatGPT kom, så vi raskt at det åpnet seg nye,
spennende muligheter for oss, ikke minst i vårt digitale kundemøte. Med KICKS
Beauty Bot får kundene våre en søkeopplevelse som er mer intuitiv og guidende og
som baseres på en enorm kunnskapsbank om skjønnhetsprodukter.
"Den første av sitt slag"
KICKS skriver i sin pressemelding at det i dag ikke skal
finnes noen tilsvarende søkemotorer på det svenske markedet. En av søkemotorens
sterkeste egenskaper er at den har evnen til både å forstå og tolke spørsmål i
fritekst, også når det inneholder skrivefeil eller er formulert vagt. I steder
for bare å presentere enkle søkeresultater, genereres kontekstuelle svar med
støtte av Azure OpenAI ChatGPT som hjelper kundene å løse sine skjønnhetsrelaterte
problemer. En ytterligere egenskap er at søkemotoren har tilgang til en omfattende
kunnskapsbank som strekker seg over hele internett. Det innebærer at kundene
med hjelp av den enorme informasjonsmengden kan få svar på sine spørsmål. Et
annet aspekt er at kunden kan stille tusen spørsmål uten å føle seg brysom.
Et supplement
KICKS Beauty Bot skal ikke erstatte den eksisterende søkemotoren,
men være et supplement. Den skal ses på som et verktøy for å få svar på de
problemer som kundene vil løse, eller på deres spørsmål. Funksjonen til den
eksisterende søkemotoren er snarere å finne et spesifikt produkt.
Oskar Wilhelmsson, Data Scientist i KICKS Group har utviklet
KICKS Beauty Bot. Han uttaler:
– Søkemotorer er i dag blant de mest vanlige metodene vi
bruker for å interagere med datamaskiner. Til tross for det har teknologien bak
søkemotorer praktisk talt vært uforandret de siste tiåret. Gjennom testperioden
vår så vi tydelig at det er et behov hos våre kunder etter et produkt som kan
besvare mer spesifikke spørsmål, noe en tradisjonell søkemotor ikke kan. Vi så
også at de som bruker KICKS Beauty Bot bruker forholdsvis mye tid på å interagere
med den, som viser at de får verdi av funksjonaliteten.
Positiv respons
Før lanseringen fikk medlemmer av KICKS Beauty Talks teste
søkemotoren. Tilbakemeldingene var gode, og medlemmene satte pris på hurtigheten
og høy treffsikkerhet med relevante svar.
Et eksempel på hvordan KICKS Beauty Bot kan håndtere spørsmål
kan være skjønnhetstips for en dag på stranda og at den anbefaler solkrem, SPF-leppebalsam
og hårolje for å beskytte håret mot sterke solstråler.
Microsoft teknisk rådgiver
Microsoft har gitt teknisk rådgivning gjennom prosjektets
gang. Thomas Floberg, vice VD og operativ sjef i Microsoft Sverige kommenterer:
– Azure Open AI Service er en av de mest komplette
AI-plattformene på markedet, og det er meget inspirerende at KICKS er tidlig
ute med å ta den i bruk for å utvikle sin AI-søkemotor. AI-utviklingen som nå skjer, innebærer nye muligheter for
hele samfunnet. KICKS Beauty Bot er et godt eksempel på hvordan AI kan benytter
for å forbedre kundeopplevelsen og vi er takknemlige for tilliten som KICKS
vist i vår teknologi. (Pressemelding)