‘Alle’ vil bruke AI for å bli dus med kunden
Ni av ti nordiske virksomheter prioriterer nå personalisering for bedre kundeopplevelser, men bare en av fire er på ønsket nivå. Nesten alle vil bruke kunstig intelligens innen to år. Dette fremgår av en ny Adobe-undersøkelse.
Nordiske virksomheter satser på kunstig intelligens (AI: Artificial Intelligence) for å levere mer relevante og personaliserte kundeopplevelser uten å kompromisse med GDPR. Nesten ni av ti (89 %) planlegger å ha på plass AI-teknologi for slike formål innen utgangen av 2020.
Ser på AI som løsningen
To av tre (67 %) virksomheter oppgir at de samler for mye data fra for mange kilder, og 57 % at de ikke klarer å prosessere dataene raskt nok. Nesten halvparten (46 %) mener GDPR har vært en begrensning for deres satsing på personalisering.
Adobes undersøkelse tyder på at nordiske virksomheter ser på AI som løsningen på disse utfordringene. De har ikke bare en ambisiøs tidsplan for implementeringen av teknologien, men investerer også mye i kompetanse for å utnytte den.
72 % ansetter folk med relevant kompetanse, og kunnskap innenfor IT, dataanalyse og kundeservice prioriteres høyest i rekrutteringen. 66% driver intern kompetanseutvikling på området, med hovedfokus på markedsføring, etikk og kundeservice.
Trenger å komme nærmere kundene
– Nordiske selskaper vet at de trenger å komme nærmere kundene og gi dem mer personaliserte tjenester for å være relevante. Å komme opp på et nødvendig nivå for dataanalyse kan ha virket umulig for bare noen år siden. Med AI får man raskt viktig kundeinnsikt fra store mengder data, sier Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden.
(Pressemelding)
Om undersøkelsen
Coleman Parkes utførte for Adobe intervjuer med 600 beslutningstakere i virksomheter fordelt på Norden, Benelux, Frankrike, Tyskland, Sveits og Storbritannia. Undersøkelsen ble utført mellom 21. august og 12. september 2018.