Bruker julebelysningen aktivt i markedsføringen
Julebelysningen er sentral for Aker Brygge for å trekke kunder og å gi opplevelse til de som kommer. Hvert år skiftes en tredjedel av lysdekoren ut.
– Vi bruker julebelysningen svært aktivt i markedsføringen fram mot jul, sier destinasjonssjef Thomas Nygård til Retailmagasinet.
Siden 2015 – da renoveringen var ferdig – har Aker Brygge hatt en klar plan for julebelysning. MK Illumination vant anbudet og har vært leverandør på Aker Brygge siden.
Deler inn i soner
Nygård forteller at de har delt inn Aker Brygge i soner med ulik belysning.
Området ut mot sjøen, selve paradegata, er mest attraktivt for turister og har fått sin egen belysning. Marinaen likeså – med tolv juletrær ute på fjorden – et populært fotoobjekt.
– Dette området er i tillegg godt synlig fra Rådhusplassen og Vippetangen, påpeker Nygård.
Gata på innsiden er den eneste på Aker Brygge som har historiske bygg på begge sider, fra verkstedet Akers Mek sin tid.
– Denne gata besøkes i større grad av kunder med lokal tilhørighet. Her fokuseres det på det lune, med tilhørende belysning. Vi har laget et lysteppe over hele gågata og skapt et tettere miljø, forteller Nygård.
Den tredje sonen er Bryggetorget som er et åpent område.
– Her har vi satset mer organisk, blant annet med et ekte juletre.
I gatene som binder sonene sammen har de ulike belysningsformasjoner.
Skifter ut noe hvert år
Norwegian Property-ledelsen ønsker at det skal være gjenkjennelig og endrer bare en tredjedel av lysdekoren fra år til år.
Thomas Nygård bekrefter at produktene koster endel, men at de legger en levetid på tre-fem år til grunn.
– I år har vi byttet ut belysningen i hovedgata på yttersida i sin helhet, mens vi i fjor rustet opp mellomgatene. En lysportal ble bygget med tanke på arrangementer, men i år er det naturlig nok lite arrangementer grunnet koronaen, sier Nygård.
Rammet av koronaen
Kjøpesentre midt i Oslo sentrum er blant de som er blitt hardest rammet av koronaen i år.
Nygård bekrefter at også Aker Brygge har opplevd markant omsetningsnedgang med sin beliggenhet i sentrum med mye kontorer og lite boliger. I et normalår kommer også utenlandske og norske turister, men de har uteblitt siden mars.
– Også de 5.000 som jobber på Aker Brygge er stort sett hjemme nå, og julebordene er avlyst. Men vi håper fortsatt på en brukbar julehandel, avslutter destinasjonssjefen.