“Netthandel står foran en ny revolusjon”
En tredjedel av alle kinesere har handlet hos Alibaba med smarttelefoner. Nå skal verden inntas. Grunnlegger Jack Ma mener at netthandel står foran en ny revolusjon.
I et aksjonærbrev skriver han at det ikke er for sent for selskapet å satse for fullt internasjonalt. Han viser til at internetthandelen har endret seg gjennom flere faser siden internetts spede barndom på 1990-tallet, melder Dagens Næringsliv.
’Historisk vendepunkt’
«Internettrevolusjonen er et historisk vendepunkt – som da elektrisitet ble innført, kanskje med enda større innvirkning,» skriver han.
I vår kjøpte Alibaba Sørøst-Asias største netthandelsselskap, Lazada, for en milliard dollar. De har finansiert indiske selskaper og er i ferd med å legge grunnlaget for en ekspansjon inn i vestlige markeder, blant annet Australia.
Antall kunder i Kina øker fortsatt. Det siste året er det blitt omsatt produkter via Alibaba på nesten 4000 milliarder kroner. Dette er identisk med omsetningen til amerikanske Wal-Mart Stores, som er verdens største detaljistkjede.
’Verdens største økosystem for detaljhandelen’
«Vi fortsetter for fullt med å bygge verdens største økosystem for detaljhandelen», skriver han i aksjonærbrevet.
«I de neste årene forventer vi at detaljhandelen vil gjennomgå endring med integrering av online, offline, logistikk og data på tvers av en enkelt verdikjede. E-handel vil raskt bli en tradisjonell virksomhet og de som har konsentrert seg om dette vil møte store utfordringer,» spår han.
100 millioner arbeidsplasser
«Om 20 år håper vi å betjene to milliarder kunder fra hele verden, støtte 10 millioner profitable selskaper og skape 100 millioner arbeidsplasser,» tror Ma.
(Kilde: dn.no)