Nets inngår samarbeid med Alipay i Norge
Et samarbeid mellom Nets og den kinesiske betalingstjenesten Alipay gjør det nå mulig for butikker i Skandinavia å akseptere kinesiske mobilbetalinger.
Kinesere og andre som foretrekker å benytte den kinesiske betalingstjenesten Alipay får nå muligheten til å benytte tjenesten i Norge og i resten av Skandinavia. Nets har nå fått muligheten til å tilby denne løsningen overfor butikker som følge av en avtale med Alipay.
– De mange kinesiske turistene som kommer til Norge benytter også anledningen til å handle. Derfor merker vi allerede nå at det er økt interesse fra næringslivet å tilby muligheten å ta imot betalinger via den kinesiske betalingstjenesten Alipay, sier James Johansen, Senior Commercial Manager hos Nets.
Alipay drives av Ant Financial Services Group som er et selskap innen Alibaba konsernet, og er en avansert tjeneste med mange ulike funksjoner. Kunder av den kinesiske løsningen er i stand til å utføre betalinger på nett, i fysiske butikker, betale regninger eller overføre penger til andre via løsningen. Alipay går for å være verdens største betalingstjeneste.
Betalingsalternativ for kinesiske turister
De siste årene har stadig flere kinesere besøk Norge og det er en kjensgjerning at de mange turistene Kina ofte legger igjen mer penger enn andre turister.
– Ut fra det vi har sett av tall fra tidligere år er en gjennomsnittlig korttransaksjon fra et kinesisk betalingskort på over 4.000 kroner. Til sammenligning var gjennomsnittsbeløpet for et kortkjøp i Norge i 2017 på 338 kroner, sier Johansen.
Betalinger med Alipay foregår ved at den butikkansatte skanner en QR-kode på kundens smartmobiltelefon, hvor beløpet og kvitteringen mottas så og godkjennes. Deretter sikrer Alipay at data leveres til Nets, som på sin side sørger for at butikken mottar pengene fra den kinesiske betalingsløsningen.
Det å gi kinesiske turister mulighetene til å benytte sin prefererte betalingsløsning kan bidra til økt kundetilfredshet og potensielt sett en høyre omsetning. I tillegg vil butikkene ha en mulighet til å markedsføre seg direkte til kinesiske turister gjennom appen, noe som også kan tiltrekke nye kunder, forteller Johansen.
Gjennom avtalen som nå er inngått blir det mulig for omtrent en halv milliard registrerte Alipay-brukere å betale med tjenesten i butikker i Skandinavia. Nets lanserte løsningen i Danmark i slutten av mars, og fra april blir dette en mulig for butikker i henholdsvis Norge og Sverige. Det er også forventet at løsningen vil bli tilrettelagt for Finland i løpet av de kommende månedene.