KIWI best på alderskontroll

Nesten 1 av 3 butikker selger alkohol til mindreårige, viser ferske tall fra ungdomsorganisasjonen Juvente. KIWIs medarbeidere er best på kontroll i dagligvarebransjen.

Publisert

I år er det niende året som Skjenkekontrollen gjennomføres. Fra august til desember i 2015 ble 1.224 butikker over hele Norge kontrollert. Jenter og gutter i alderen 13-16 år forsøkte å kjøpe alkohol på Vinmonopolet og i ulike dagligvarebutikker. 29 prosent av de kontrollerte utsalgsstedene solgte alkohol til mindreårige.

KIWI solgte alkohol til åtte prosent av de mindreårige kontrollørene (24 av 289 forsøk). I 2014 var tilsvarende tall 16 prosent.

– Vi er selvsagt fornøyd med at vi har forbedret oss fra i fjor, og fortsatt er best i dagligvarebransjen. Men 24 salg til mindreårige er fremdeles 24 for mye, sier kommunikasjonssjef i KIWI, Kristine Aakvaag Arvin. – Målet er selvfølgelig null alkoholsalg til mindreårige.

Alderskontroll har høyt fokus i KIWI, og er en sentral del av opplæringen for alle nyansatte. Temaet følges opp på kursene på KIWIs egen kjedeskole, KIWIskolen, og på personalmøter. KIWI utfører dessuten jevnlig interne kontroller.

– Det er gledelig å se at dette arbeidet har gitt så tydelige resultater. Vi ønsker å berømme våre medarbeidere for en fantastisk innsats, sier Aakvaag Arvin.

Powered by Labrador CMS