Markedskoordinator Mailén Evita Leithe og senterleder Knut R. Svenningsen har store forventninger til oppgraderingen av senteret.

Alti Arendal vil vokse videre – gjør om til kun én handlegate i 2. etasje

Eieren ser et stort potensial i det største senteret i tidligere Aust-Agder fylke, Alti Arendal, og blar opp 10 millioner kroner for å utvikle senteret videre og legge til rette for ytterligere vekst.

Fjoråret var tidenes beste siden etableringen av senteret i 2005. Senterleder Knut R. Svenningsen er fornøyd og stolt av tingenes tilstand når det nå dukes for ytterligere vekst:

– Ja, det ble i 2021 skapt rekorder for senteret midt i byen. Her har ‘Team Alti’ levert fantastisk bra. Det gjelder ikke minst våre butikker med ledere og ansatte som har stått på som aldri før gjennom en tøff periode. Her må vi bare bøye oss i støvet!

Senterlederen forteller at de aller fleste har gjort det svært bra, mens noen har hatt det tøffere. Samlet sett har de kommet godt ut av det. Senteret leverte en omsetning på nesten 750 millioner. Det er ny rekord og en økning på 9 prosent.

– Så det er liv laga her i byen, humrer senterlederen tilfreds i samtalen med Retailmagasinet.

Før han ble senterleder i fjor jobbet Knut R. Svenningsen ti år i Biltema, derav fire år som toppsjef.

På toppen av senteret er det rundt 130 leiligheter fordelt på tre sameier, park, lekeplass og treningssenter.

Investerer

Nå investerer Alti Arendal 10 millioner kroner i andre etasje på senteret.

– Med et rekordår bak oss ligger vi ikke på latsiden. Vi har virkelig hatt høy aktivitet gjennom høsten og vinteren til å legge en helt ny plan for andre etasje, forteller Svenningsen.

Planen baserer seg på tre premisser:

• Butikkmiks

• Kundens bevegelsesmønster

• Kunder må oppleve en forandring og en nyhetens interesse

Senterlederen ser tydelig at de trenger mer bespisning, noe mindre tekstil og flere aktører innen bredt vareutvalg. Samt noen kjente lokale aktører eller til og med gründere.

Annenetasje med én handlegate

– Hva ønsker man på senteret, hvordan tråler man gjennom korridorene når man er på handletur, hva mangler og hva vil kundene ha mer av? er spørsmålene de har stilt seg.

Konkret ønsker de seg en skikkelig nyhet innen bespisning og én eller flere lokale aktører.

– Vi har sett tydelig at to handlegater ikke fungerer, i en annen-etasje. Her må vi få én handlegate fra start til slutt. Samtidig trenger vi å åpne litt mer opp, sier Svenningsen.

Dette innebærer endringer og flere flyttinger. Alle butikkene vil få direkte tilgang til kundestrømmen som ferdes i handlegaten.

Butikkene pleies. Her gratulerer senterleder Knut R. Svenningsen Blanda Drops som ‘Kvartalets butikk’. Vinneren kåres gjennom kundenes poengsum pluss senteradministrasjonen poengsum.

Bratt vekstkurve

– Peker vekstkurven fremdeles oppover?

– Året har startet bra, hittil har vi en økning på 7,5 prosent. April ble helt fantastisk med hele 22 prosent. Det bekrefter at den positive trenden våre kunder skaper og at handlemønsteret fra før pandemien fortsetter, sier Svenningsen.

De ser mer enn noen gang at folk ønsker å møtes på senteret sammen med familie og venner som kommer de fleste bransjer til gode, spesielt dagligvare, servering og sko/tekstil.

Kjøpesenteret er absolutt ikke i ferd med å utspille sin rolle.

– Det fortsatt slik at folk ønsker å se og ta på varene før de går til innkjøp, og veldig ofte ønsker man å ta med varene hjem der og da. Hvordan dette blir fremover, er selvfølgelig en vanskelig spådom, men at miljø, kortreist tilgjengelighet, kvalitet og gjenbruk, forblir utvilsomt viktige faktorer når folk skal velge hvordan og hvor de handler også i fremtiden. Det er hva jeg ser når jeg titter i glasskula, sier senterlederen på Alti Arendal.

Varierende ønsker om opplevelse

Forventningene til kundeopplevelse varierer mellom personer og gjennom livsfaser.

– Det er vår store utfordring som handelsutøvere: Noen ting er sikre, og det er å levere på førsteinntrykket! Det må være rent og koselig – rett og slett innbydende hyggelig, sier Svenningsen.

For noen er dette den viktigste opplevelsen, mens andre ønsker førsteklasses service og god faglig veiledning.

Flere omprofileringer

Første byggetrinn av det som i dag er Alti Arendal, åpnet i 2005, og neste i 2007.

Totalarealet er på 40.000 kvm. Senteret het opprinnelig Arenasenteret, ble utvidet og byttet navn til AMFI Arendal

Fra 2019 er navnet Alti Arendal.

– Mat, hygge og en sosial møteplass, er for noen svært viktig, og derfor må vi ha en arena som skaper denne opplevelsen gjennom et godt tilbud av spise- og serveringssteder. Samtidig må vi tilby et effektivt og smart kjøpesenter for de kundene som kun skal raskt inn og ut. Løser vi dette bra, blir det for dem en god opplevelse, sier Svenningsen.

Med andre ord trenger man ikke nødvendigvis innendørs badeland eller bowlinghall, men en totalitet av gode opplevelser i tråd med kundenes ønsker og forventinger.

Hva er ikke da mer naturlig enn å kunne få handlet og møtes under ett tak?

Knut R. Svenningsen summerer opp:

– Kjøpesenteret har en viktig posisjon i fremtidens handel og som møtested. Vi må bare gripe den og være to steg foran med trender og våge å tenke nytt! Som vi sier internt hos oss: «ALTI best sammen!» Med dette som strategi, er det nå opp til oss selv å levere resultater.

Hårete mål

Alti Arendal har en tydelig og målbar ambisjon.

– Vi har et veldig enkelt mål: 1 milliard i senteromsetning om tre år. Noen mener det er litt for hårete, men er fullt mulig med den riktige miksen av butikker og serveringsteder, godt samarbeid med våre leietakere om høy kundeservice for å levere et bysenter med de gode opplevelsene.

Vårt motto er: «Mer av det som gjør deg glad!» Det vil være nøkkelen til videre suksess, sier Svenningsen.

Det største og ledende kjøpesenteret i tidligere Aust-Agder skal nå oppgraderes for 10 millioner kroner.

Ny industri på gang

– En så kraftig vekst fordrer en kraftig vekst i senterets nedslagsfelt?

– Riktig. Med den utviklingen Arendal som by står på terskelen til, er muligheten store for å kunne lykkes. Her er det nok å referere til et nytt industrieventyr ved etableringen av Morrow Batterifabrikk. Den betinger stor tilflytting, med anslått 4.500 nye arbeidsplasser og generelt god driv i næringsliv og byutvikling. Vi er stolte av byen vår og hva vi får til her nede i sør. Derfor må vi nå også gripe sjansen og være med i denne utviklingen. Derfor er samspillet med sentrum ved Arendal By – næringsforeningen og kommunen – så avgjørende viktig for å lykkes sammen, avslutter senterleder Knut R. Svenningsen overfor Retailmagasinet.

Powered by Labrador CMS