Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp har store ambisjoner.

Elkjøp vil bli Nordens svar på Amazon

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp er i ferd med å sjøsette Nordens svar på den amerikanske giganten Amazon.

Publisert

Nordens ledende elektrokjede Elkjøp inviterer nå eksterne aktører til å selge egne produkter på Elkjop.no.

– Målet vårt er at man skal kunne handle hva som helst via våre nettsider, sier Elkjøp-sjef.

Dermed tar Elkjøp første steg mot å bli Nordens svar på Amazon, den amerikanske markedsplassen på nett som omsetter for over 900 milliarder kroner årlig.

Komplett.no uttrykte for en tid tilbake tilsvarende ambisjon.

– Trendene i USA og Sør-Europa viser at de digitale markedene stadig er under endring og siste trend er markedsplasser på nett der veksten er ventet å være betydelig fremover. Vi ønsker å være i front med hensyn til utviklingen av slike tjenester her hjemme og lanserer dermed dette som første store aktør, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch.

Elkjøp har hatt stor vekst innen salg av kjøkkeninnredning de siste årene, og ser dermed for seg at eksterne aktører som selger kjøkkentilbehør blir blant dem som fremover vil tilby sine varer via Elkjop.no.

Også innen sports- og treningsutstyr ser elektronikkjeden fremtidige samarbeidspartnere.

– Et nødvendig steg for oss

– På sikt ser vi for oss at man skal kunne handle hva som helst via våre nettsider mens vi nå i starten vil se til sektorer som grenser til vår egen. Det er utallige produkter og varer som i dag har elektronikk i seg, men som enn så lenge ikke blitt regnet som elektronikk direkte. Det er utvalget innen varer som dette vi ønsker at de 200 millioner besøkende vi årlig har innom på nett skal kunne finne mer av, sier Semlitsch.

Elkjøp har per i dag tre ganger mer besøkende på nett enn de har i sine tradisjonelle varehus og er med det en av Norges desidert mest populære nettbutikker.

Markedsplass-satsing via Elkjop.no er dermed en helt naturlig vei å gå videre, mener sjefen for elektrokjeden.

– I en verden hvor Amazon og ebay faktisk ligger øverst på listen over besøkte nettbutikker i Norge er dette et nødvendig steg for oss og en logisk videreutvikling av våre digitale salgskanaler og Elkjop.no. Kundene ønsker å handle på denne måten i 2016 og vi kommer alltid å lytte til hva kundene våre sier. Via denne satsingen vil de få erfare en kjempeutvidelse av nettbutikken vår og man vil stifte bekjentskap med varegrupper man tidligere ikke har sett i Elkjøp-sammenheng, sier Semlitsch.

Han tror at elektrokjeden kan komme til å øke sin omsetning på nett betydelig som følge av den nye satsingen, og håper kundene vil ta godt imot den nye markedsplassen.

På plass før jul

– Vi er midt inne i en periode med digital-utvikling hos oss, der vi investerer 100 millioner kroner over tre år. Som et ledd i dette har vi har styrket vårt utviklingsmiljø og vår nettsatsning betydelig, og dette kommer nå kundene våre til gode gjennom at vi åpner vår nye markedsplass på Elkjop.no, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch.

Elektroaktørens nyvinning skal etter planen være på plass før julen 2016.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 33,1 milliarder i regnskapsåret 2015/16. Driftsresultatet var NOK 1.019 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. 

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Powered by Labrador CMS