Geir Thoresen, CEO i Pearl Group (t.v) og Morten Krogh-Moe, CEO i Sannsyn har samarbeidet i flere år for å gi kundene til ARK Bokhandel en god kjøpsopplevelse. Nå ønsker de å gjøre flere norske handelsbedrifter levedyktige. (Foto: Morten Brakestad)

Frykter norske handelsbedrifter blir overkjørt av Amazon

To av Norges fremste eksperter tror mange norske handelsbedrifter vil slite når Amazon kommer til Norden, men mener samtidig at det finnes håp.

Publisert

Hele Norden skjelver og venter på at Amazon skal etablere seg i Norden. Mange eksperter hevdet at de ville storsatse allerede i år, men mye tyder på at storsatsingen drøyer.

Geir Thoresen, konsernsjef i Pearl Group, er usikker på når Amazon kommer, men han er ikke i tvil om at når de først kommer, vil mange norske bedrifter få det tøft.

Bør bruke ventetiden

Thoresen oppfordrer sine bransjekolleger til å bruke ventetiden godt og lære av hva Amazon og andre markedsledere har gjort i årevis – nettopp å bruke informasjonen de har om kundene sine for å personalisere tilbud, invitasjoner og informasjon de sender ut.

– Norske detaljister sitter praktisk talt på en gullgruve av informasjon om sine kunder, men de bruker ikke innsikten. Og nå begynner det å haste. I stedet for å sette i gang å bruke de dataene de har om kundene, og sørge for at tilbudene de sender ut er relevante, risikerer de å bli overkjørt når Amazon kommer, sier Thoresen.

Som et eksempel trekker Thoresen frem at Amazon aldri sender ut spesialtilbud på sko til kunder som allerede har kjøpt på sko fra nettbutikken til full pris.

Investerer i personaliseringseksperter

Thorsen leder Pearl Group som leverer store og avanserte IT-løsninger for detaljister og er blant annet den største SAP-partneren i Norge. På kundelisten har de blant annet Komplett Group og ARK Bokhandel.

Nå har det store IT-selskapet investert i det norske techselskapet Sannsyn som er markedsleder innen automatisert personalisering i handelsnæringen.

– Med våre felles løsninger og kompetanse kan vi bidra til økt konkurransekraft for handelsnæringen, sier Thoresen og CEO i Sannsyn, Morten Krogh-Moe.

Forbrukeren anno 2019 forventer at leverandøren skal kjenne dem bedre enn de kjenner seg selv. Da må handelsnæringen vite hvordan de kan utnytte dataene de besitter.

Personalisering også automatisering

– Utviklingen rundt kundeforståelse i form av personalisering er drevet frem av kraftigere og mer avansert teknologi. Personalisering innen e-handel gjør digitale flater mer relevante for den enkelte kunden og øker kundetilfredsheten, sannsynligheten for gjentatte besøk og konverteringen. Personalisering er også automatisering som i seg selv frigjør ressurser internt, sier Krogh-Moe.

Sannsyn har blant annet ARK Bokhandel på kundelisten. Her har de levert det som trolig er Norges mest avanserte personaliserings-implementasjon. Pearl har levert netthandelsløsningene med tilhørende logistikk.

Personalisering gir økt kundeverdi

Mens bokmarkedet i Norge står på stedet hvil, har omsetningen i ARK vokst de siste årene og er landets største bokhandelkjede. ARK var tidlig ute med å satse på samspillet mellom butikk, nettbutikk og apper og å tilby kjøpsopplevelse tilpasset den enkelte kunde basert på maskinlæring.

– ARK kjenner kundene. Det gjør at du opplever en tilleggsverdi og forenkler kjøpsprosessen fordi de vet hva du liker, sier Krogh-Moe.

Personaliseringen er drevet av maskinlæringsteknologi slik at e-handelsbedriften kan drive én til én kommunikasjon i sanntid, med alle sine kunder, selv om det er en million av dem, påpeker Krogh-Moe.

Bekymret for Amazon

– Majoriteten av Pearls kunder er innen handelsnæringen og de er, med rette, bekymret for Amazon, Alibaba, Zalando og de øvrige e-handelplattformenes inntreden i det norske markedet. E-handelplattformene er dyktig på personalisert handelsopplevelser og gir treffsikre anbefalinger om tilleggskjøp. De er ledende på datainnsamling – en markedsposisjon de bruker til å ekspandere til nye markeder og tjenester, sier Thoresen.

Pearl er en partner av Amazon og leverer driftsløsninger basert på deres plattform.

– Men det vi snakker om her er kunderelasjonen, om selve kjøpsopplevelsen. Og det kan Sannsyn og Pearl hjelpe norske handelsbedrifter med slik at de er levedyktige i et marked som preges mer og mer av de store, globale aktørene, sier Thoresen.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS