Stormberg etablerer seg på Amazon: "En mulighet, ikke en trussel"
Turtøyprodusenten fra Sørlandet har allerede registrert seg på Amazon. Målet er å åpne egen storefront på Amazon UK i løpet av høsten.
- Vi vil i første omgang konsentrere oss om UK som er et interessant marked for å gjøre erfaringer og se hvordan vi kan ta i bruk de mulighetene plattformen gir, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg.
- I Stormberg er vi opptatt av å tilrettelegge for kundenes behov og kjøpsmønster. Vi ser ikke på Amazon som en trussel, heller som en mulighet. Handel og kjøpsvaner er kontinuerlig i utvikling, og vi har lenge sett at store digitale markedsplasser som Amazon har vokst frem.
For Stormberg har netthandel i alle år vært en svært viktig del av strategien.
Med kunden i fokus
- Det er viktig for oss å være tilstede der kunden er. Vi ønsker å levere gode kjøpsopplevelser på kundens premisser, enten det er på Amazon, stormberg.no eller i en av våre mange fysiske butikker. Vi er opptatt av å ha kundene med på laget i alt vi gjør, og vi vil fortsette å utvikle oss med kunden i fokus. Målsettingen vår er å bli Nordens mestselgende turtøyprodusent.
Ekberg tror at en sterk merkevare og kontroll på egen verdikjede vil være styrker i møte med store markedsplasser som Amazon.
- Vi ser at stadig flere forbrukere ønsker å ta bevisste valg med tanke på bærekraft og etisk handel. Derfor tror jeg at nordiske kunder vil velge merkevarer de kjenner og stoler på, også på store markedsplasser som Amazon. Ansvarlighet og merkevarenes engasjement for samfunnet vil nok bare bli viktigere og viktigere fremover.
Endring er det eneste konstante
– I Stormberg har vi alltid sagt at endring er det eneste konstante. Under koronakrisen denne våren fikk vi testet evnen vår til rask endring og utvikling i en hverdag der alt ble snudd på hodet. Det som var flott i den tøffe tiden, var å se hvordan innovasjonstakten vår økte betydelig. Det gjør meg trygg på at vi kan møte endringene i markedet. Lærdommen vi fikk denne våren tar vi med oss inn i møte med Amazon.
At markedsplasser fungerer som den primære søkemotoren for produktsøk er en tydelig trend i flere europeiske land, USA og i Asia. Amazon står i dag for rundt 50 prosent av all netthandel i USA.
– Amazon representerer på mange måter en annerledes kjøpsopplevelse og kundereise enn det som er vanlig i Norge i dag, hvor markedsplasser ikke er like utbredt. Uavhengig av hvordan Amazons inntreden i Norden vil se ut, så er det nærliggende å tro at markedsplassen vil spille en viktig rolle i norsk netthandel i årene som kommer, sier Ekberg.