Første Amazon Fresh-supermarked åpnet – kundene kan gå rett forbi kassa
I forrige uke åpnet Amazon sitt første nye supermarked med ferskvarer, Amazon Fresh, i Los Angeles. Algoritmer og sensorer identifiserer hvilke varer som er lagt i handlevogna og gjør det mulig for kunder å gå rett forbi kassa.
Amazon Fresh er en ny type matbutikk designet fra grunnen av for å tilby en sømløs dagligvareopplevelse, enten kunder handler i butikken eller online.
‘Amazon Dash Cart’ gjør det mulig for kundene å gå forbi kassa uten å betale. Kundene kan fylle opptil to poser med varer, registrerer seg med en QR-kode i Amazon-appen, og betaling skjer automatisk når handlevogna kjøres ut gjennom den dedikerte Dash Cart-filen i butikken. En kombinasjon av algoritmer og sensorer identifiserer hvilke varer som er lagt i handlevogna.
Kunder kan bruke Alexa og Alexa Shopping Lists for lettere å finne varene i butikken.
Kunder som betaler med Amazon Prime Rewards Visa Signature Card eller Amazon Prime Store Card får 5 prosent kjøpsutbytte.
I Amazon Fresh-butikkene kan kundene også hente Amazon-pakker og returnere pakker gratis.
I første omgang åpnes Fresh-supermarkeder i det sørlige California og rundt Chicago.
– Det har tatt oss tiår med operativ erfaring for å kunne levere gjennomgående lave priser på alle varer, med gratis hjemlevering eller henting i butikk samme dag for Prime-medlemmer, skriver Jeff Helbling, vice president i Amazon Fresh Stores, i et blogginnlegg.
– Kunder som handler Amazon Fresh, vil finne et bredt utvalg av nasjonale merker og høykvalitets produkter, kjøtt og sjømat. I tillegg tilbyr vårt kulinariske team kundene et utvalg av eksklusive matvarer som er ferske i butikken hver dag.
I 2017 kjøpte Amazon over 500 Whole Foods-butikker i USA.