Ambiente er verdens største på consumer goods.Messe Frankfurt Exhibition
Klart for Ambiente
Om snaut tre måneder er det igjen klart for verdens største messe for consumer goods. Her forteller tre norske utstillere hvorfor de deltar på Ambiente i Frankfurt.
Ambiente arrangeres hvert år i Frankfurt i begynnelsen
av februar. For kommende messe er datoene 7.-11. februar.
Messen er verdensledende på consumer goods og orkesterplass
for å følge med på trender og utvikling. Ambiente er delt opp i seksjonene Living, Giving, Dining,
Working. I tillegg kommer den voksende innkjøpsplattformen Global Sourcing.
Som tidligere arrangeres Ambiente parallelt med de to
World-messene: Christmasworld (7.-11. februar) og Creativeworld (7.-10.
februar).
Vi har snakket med tre norske utstillere om hvorfor de
stiller ut i Frankfurt: Sögne Home, Wik & Walsøe og Heymat.
Wik & Walsøe
Linda Svedal Walsøe er CEO og Creative Director i Wik & Walsøe som har vært utstiller på Ambiente en rekke ganger. Hun uttaler:
– Ambiente er en viktig møteplass for oss, og vi ser alltid frem til å møte både eksisterende og potensielle kunder i Frankfurt. Messen er en viktig anledning til å vise frem nyheter og produkter til både et nasjonalt og internasjonalt publikum.
Walsøe røper at de har mange spennende nyheter og konsepter for årene som kommer.
– Ambisjonene våre for messen i februar er å presentere dette til et stort og relevant publikum, i tillegg til å inspirere våre kunder med høy kvalitet og skandinavisk design. Vi jobber aktivt for å videreutvikle vår posisjon i eksisterende markeder, samtidig som vi utforsker muligheter for nye samarbeid.
Eksport er et viktig satsingsområde for Wik & Walsøe. Gjennom eksport kan de bringe deres norske design og kvalitet til et større publikum-
– Ambiente er viktig plattform for oss til å gjøre nettopp det.
Sögne Home
CEO Roger Vassnes forteller at det blir tredje gang Sögne Home skal stille ut på Ambiente.
– Vi opplever en stadig økende interesse for merkevaren Sögne blant europeiske kunder. Ambiente er en viktig møteplass for oss, hvor vi kan treffe både nye og eksisterende kunder. For 2024 vil vår eksportandel til B2B-kunder utgjøre omtrent 20 % i antall, men mindre enn 10 % av vår totale omsetning. I vår langsiktige strategi ønsker vi å gjøre eksport til Europa til et sentralt satsingsområde, sier Vassnes til Retailmagasinet.
Sögne Home har nå flere agenter og distributører som selger deres produkter i Europa.
Heymat
Ozman Page tiltrådte som CSO i Heymat i august. Også han ser fram til å dra til Frankfurt i februar:
– På Ambiente 2025 vil Heymat vise både vår kjente, populære dørmatte-kolleksjon, Heymat+, men også vårt teppeflisesystem som tidligere bare har vært tilgjengelig i Norden, Heymat Zen-flisene. Med dette systemet, som er utviklet for å dekke behovene til inngangspartier i kommersielle og private hjem, vil Heymat bruke Ambiente til å møte europeiske partnere som er klare til å løfte denne produktlinjen i sine markeder.
Ozman Page inviterer alle som er interessert i interiørdesigntrender i Norden til å møte dem på Ambiente for å lære mer.