Om en måned er det klart for messer i Frankfurt igjen, etter to års opphold. Mennesker vil møtes, og messehallene har vært utsolgt lenge, med ventelister.Jean-Luc Valentin
Klart for "Home of consumer goods" i Frankfurt – verdens største
3.-7. februar arrangeres de tre messene Ambiente, Creativeworld og Christmasworld i Frankfurt. De er tilbake etter to års opphold grunnet pandemien, og det er første gang de arrangeres samtidig. Til sammen er de tre messene verdens største event innen consumer goods.
28 messehaller vil være fulle med utstillere fra 80 land, og det har
lenge vært ventelister for å komme med som utstiller.
– Er jo den største messa
Røros Tweed er utstiller på Ambiente.
– Ambiente er jo den største europeiske interiørmessa og den mest
aktuelle for oss, forteller Øystein Digernes, daglig leder i Røros Tweed til
Retailmagasinet.
Det er noen år siden Røros Tweed var på en internasjonal messe
sist, noe som selvsagt skyldes pandemien.
Tyskland er et satsingsområde for selskapet, hvor de opplever
vekst, forteller Digernes. De satser også på andre europeiske land.
En delegasjon på 3-4 personer skal betjene standen på omgang sammen
med deres ansatte tyske representant.
– Planlegg i forveien
Andre norske utstillere i Frankfurt er Wik & Walsøe, Sögne
Home og Steelwick.
Mattias Dahlquist, som er Messe Frankfurts representant i Norge,
gir noen anbefalinger:
– Planlegg for flere dager enn normalt da det det er tre messer å
besøke. Effektiviser ditt besøk gjennom å booke møter digitalt i forveien via messens
matchmaking, råder han norske tilreisende til Frankfurt.
Mennesker vil møtes
Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs, forteller at
de siste
messene i Frankfurt har hatt veldig god stemning:
– Vi bringer produkter, produsenter og folk sammen. Mennesker
ønsker å interagere med hverandre, ikke bare være online. Vi vil
møtes og gjøre business live, påpeker han.
Utfordringer nå er som kjent enerigikrise, krig,
inflasjon og økonomi. I tillegg kommer trendene digitalisering og globalisering.
– På messen følger vi opp på trender og temaer som
bringer handelen framover, sier Ferger.
Ikke bare fysiske messer
Messe Frankfurt understreker at de er blitt en business
etabler året rundt, ikke bare de 4-5 dagene messene arrangeres.
– Vi er førstevalg for å lage business. For
messearrangører holder det ikke bare å selge kvadratmetre, sier Ferger.
Messe Frankfurt har utviklet digitale 24/7-tjenester.
Løsningene skal fungere som LinkedIn for messebransjen.
– Vi sitter på en enorm mengde data. Vi bruker
disse til å koble aktører sammen og lager lookalikes, forklarer Ferger.
Gjennom Nmedia.HUB gjennomføres mer enn én
milliard transaksjoner.
Ny messelayout
For årets messer har Messe Frankfurt laget en ny
layout for messehallene, annerledes inndelt enn på tidligere messer.
– Det gir besøkende mulighetene til å oppdage nye
produkter og få inspirasjon, sier Ferger.
Ambiente er delt i fire områder: Dining, Living,
Giving og Working (ny).
Dining flytter til vestre del på messeområdet og
viser et unikt spenn av produkter for bord, kjøkken og husholdning ut fra
innkjøpernes perspektiv.
Working omfatter tre plan i hallene 3.1, 4.2 og
CMF. Bruken av hjemmekontor har vokst kraftig. Skillelinjene vises ut mellom
kontor og hjem. Relevante løsninger vises i denne seksjonen av Ambiente. Fra den
tidligere messen Paperworld er også stationary hentet inn her.
I den vestre delen av det gigantiske messeområdet
finner man også den største sourcing plattformen utenfor Kina. Denne omfatter Dining,
Living, Giving and Working samt Christmas World.
– Innkjøpere innser at de bør handle fra flere
land. Ikke gjøre seg for avhengig av ett land, sier Philipp
Ferger.
Messen har også flere akademier, deriblant HoReCa
akademi og Creative akademi.