Mattias Dahlquist konstaterer at Ambiente igjen var fylt til randen.Nils Vanebo
– Aldri har Ambiente vært større
Igjen var gigantmessen Ambiente i Frankfurt utsolgt. –De verdensledende messene holder stand, sier Mattias Dahlquist, representant for Messe Frankfurt i Sverige og Norge.
Det har vært messe i Frankfurt i 780 år, og aldri har den vært større. I år er alle m2 fylt i de mange messehallene. Til og med festhallen er gjort om til messeområde.
5.000 utstillere fyller 300.000 m2, og 170 land er representert. Ambiente er delt inn i seksjonene Living, Dining og Giving.
– Ambiente bekrefter sin posisjon som størst i verden på consumer goods, Man ser at de verdensledende messene holder stand, sier Dahlquist.
Ambiente ble utsolgt allerede på sensommeren i fjor, og det har vært ventelister.
– Vi har måttet si nei til 10-15 norske og svenske aktører som ønsket stand, sier Dahlquist.
Flere har vært på besøk for å vurdere deltagelse neste år.
Eksisterende utstillere blir prioritert forutsatt at de bestiller på nytt innen fristen, så rotasjon betinger at noen utstillere lar være å fornye.
Antall besøkende har falt noe. En uheldig timet togstreik nevnes som hovedforklaring, Streiken har særlig redusert trafikken fra Tyskland, Frankrike og Nederland.
– Vi er uansett fornøyde med antall besøkende. Det er de store selskapene som i størst grad er til stede, så kvaliteten er god, sier Dahlquist.
Han forteller at arrangøren Messe Frankfurt også er fornøyd med antall besøkende fra Norge.
HoReCa kan ikke vokse mer
Det er tett trafikk i HoReCa-delen av Ambiente.
Helt siden Messe Frankfurt satset på HoReCa som en del av Ambiente, har konseptet vært 'front of house'. Å utvide med produktgrupper fra 'back of house' ville ha vært en naturlig utvikling og er blitt vurdert av messearrangøren.
Men nå som Ambiente er helt full, lar det seg simpelthen ikke gjøre, opplyser Dahlquist.
Om det som må betegnes som et luksusproblem.
Norske utstillere
Wik & Walsøe har vært utstiller på Ambiente i en årrekke.
– Messen er et stort treffpunkt og den klart viktigste internasjonalt. Vi har kuttet ut alle andre, sier daglig leder Linda Svedal Walsøe.
Hun erkjenner at det er mange andre utstillere der, så det gjelder å synes og få kontakt. Men hun har en god følelse for at det vil bli endel nye kunder som følge av Ambiente.
– Det er også viktig å møte eksisterende, faste kunder, understreker hun.
Wik & Walsøe har en eksportandel på 20%, og andelen kommer trolig til å øke da de ser de største vekstmulighetene utenlands.
Det er produktene for jula 2024 som vises fram. Julemorgen har vært Wik & Walsøes klart største suksess siden lanseringen i 2016.
På Ambiente viser de fram nyheten hankefrie kopper til Julemorgen. I tillegg presenterer de en helt ny adventsstake.
– Kundene våre har etterlyst denne, sier Walsøe.
Det koster å være utstiller på Ambiente, og de er seks ansatte i Frankfurt, spredt på dagene som messene avholdes.
Wik & Walsøe har i år satset mer på standen enn noen gang før.
– Vi har brukt penger og gitt standen vår et klart løft, bekrefter Wik.
Og de legges merke til, også av arrangøren Messe Frankfurt. I området Trend 24+ utenfor hall 3 presenteres trendsettende produkter fra noen utvalgte utstillere.
– Vi er stolte av at tre av våre produkter er valgt ut dit. Det henger høyt, smiler Walsøe.
Wik & Walsøe merker i likhet med de fleste andre at marginene er presset.
Bærekraft er viktigere enn noensinne. Linda Svedal Walsøe forteller at de har "Ta vare på det rundt oss" som motto.
Den resirkulerte vasen Falle passer godt inn i dette.
Sögne Home
Sögne Home deltok på Ambiente for første gang i fjor og er på plass igjen.
– Jeg tror vi må være her 3-4 ganger før vi kan konkludere. Det tar tid å bli kjent som et nytt merke, sier Kristin Vassnes, den ene av to gründere som etablerte selskapet i 2012.
Sögne Home stiller med fire ansatte på standen i hall 3 i Frankfurt.
– Vi er blitt tatt godt imot. Besøkende setter pris på skandinavisk design, særlig det rene uttrykket. Aller mest snakker vi med aktører fra Tyskland, Nederland og UK, sier daglig leder Roger Vassnes.
Også de har fått merke usikkerhet i markedet etter krig, inflasjon og renteoppgang.
– Men det er likevel god etterspørsel etter våre varer, sier Kristin.
Blant annet har de hatt suksess med nye lyslykter til jul og påske.
Siden i fjor høst har de hatt et samarbeid med Andreas Gravdal om tekster. Formen skiller seg fra kolleksjoner de har hatt før. Gravdal står for en tøffere stil med klare budskap på koppene.
– Hva ser dere av trender?
– Folk velger kvalitet, er opptatt av bærekraft og å ta vare på det man har. Det passer bra for oss. "Vi produserer for å vare i generasjoner" er vår slogan, sier Roger Vassnes.
Røros Tweed
Røros Tweed er igjen på plass i Frankfurt etter å ha debutert på Ambiente i fjor.
De produserer tekstiler basert på norsk ull av høy kvalitet, og samarbeider med ledende skandinaviske designere og tekstilkunstnere.
På Ambiente møter Røros Tweed både nye og eksisterende kunder. Ikke bare fra Tyskland – som er deres viktigste land utenfor Norge – men også fra Asia og USA.
– Det er sterk konkurranse. Vi satser på kvalitet og setter derfor stor pris på at stadig flere merker seg at vi ligger høyt og at vi har alt av produksjon i Norge, sier daglig leder Øystein Digernes til Retailmagasinet.
Han forteller at de Ikke har vært særlig rammet av lavkonjunkturen.
I motsetning til mange andre har Røros Tweed økt omsetningen også i 2023, særlig eksporten.