Kameraovervåking er viktig inne i senteret, men også ute på parkeringsplassen hvor det av og til er påkjørsler der fører har stukket av.
Kameraovervåking er viktig inne i senteret, men også ute på parkeringsplassen hvor det av og til er påkjørsler der fører har stukket av.

Overvåkingsbilde avslørte butikktyven

Butikktyven som stjal en mobiltelefon fra en annen kunde, ble sporet opp med hjelp av overvåkingsbilder. Dermed kom også mobilen til rette til eierens store glede.

Publisert

Senterleder Nina Kristengard opplyser hva som skjedde:

– En person ble gjenkjent på overvåkingsbilder etter tyveri av en annen kundes mobiltelefon. Tyveriet skjedde hos oss, ved kjøpesenteret Amfi Eidsvoll på kveldstid. Avarns vekter fant raskt igjen bildene på overvåkningskamera, og signalene i telefonen ble sporet til en adresse. Med dette bevismaterialet kunne raskt politiet reise til mistenktes bopel. De fant telefonen og mistenkte ble anmeldt for tyveri.

– Hva forteller denne episoden om behovet for kameraovåking i kjøpesentre?

– Overvåking i senteret er viktig, og har vært til god hjelp mange ganger. Det gjelder spesielt ute på parkeringsplassen med noen påkjørsler der fører har stukket av. Skiltgjenkjenning har løst saken mange ganger, svarer senterlederen.

Senterleder Nina Kristengard
Senterleder Nina Kristengard

– Ut fra blant annet den siste erfaringen, har du noen råd til kolleger i kjøpesentre om hvordan slike situasjoner bør takles?

– Når vi oppdager tyveri, eller kunden kommer for å sjekke kamera, noterer vi oss alltid hendelsesforløpet, dato og tidspunkt, samt sted på senteret. Får så mange signalement og opplysninger som mulig. Når vi har funnet rett person eller episode, kontakter vi politiet. Vi har en svært god dialog med dem, og de tar over saken derfra. Det er viktig å aldri vise bilder eller bevis til andre, av hensyn til GDPR (personvernforordningen), men la politiet håndtere oppfølgingen. Det har fungert meget godt hos oss, og har løst mange saker, avslutter Nina Kristengard overfor Retailmagasinet.