God sommer for AMFI Skansen – tilbyr live shopping

Årets juni-omsetning er den beste siden åpningen høsten 2016 for AMFI Skansen i Sandnessjøen, og det ser ut som juli skal bli forholdsvis like bra. Kjøpesenteret har møtt koronapandemien blant annet med videoshopping.

Publisert

Tekst: Odd Henrik Vanebo

Senterleder Arnt Ove Kaspersen kan med god grunn si seg fornøyd med utviklingen for ‘nye’ Skansen. Det moderne kjøpesenteret med 24 butikker på til sammen 10.000 kvm har svart til forventningene etter åpningen høsten 2016, med unntak av to måneder i vår.

Et hybridbygg

Egentlig er senteret en hybrid av et bygg: Gamle Skansen kjøpesenter ble rehabilitert og utvidet med et nybygg som også fyller postkontorets gamle lokaler. Postkontorets fasade mot gågaten er vernet og derfor beholdt som fasade. Inngangspartiet ligger naturlig til mellom de to bygningskroppene.

Amfi Skansen er i dag et hybridbygg hvor flere er bygget sammen.
Amfi Skansen er i dag et hybridbygg hvor flere er bygget sammen.

Alt gikk som det skulle, inntil koronapandemien i vår rammet AMFI Skansen som alle kjøpesentre.

– Mars og april og delvis mai ble dårlige måneder som følge av nedstengningen. Men så snudde det i mai, og de to sommermånedene er blitt skikkelig bra omsetningsmessig, opplyser senterlederen, som håper og tror denne utviklingen holder ut året, sier Kaspersen.

Estetikk på veggene.
Estetikk på veggene.

‘Live shopping’

AMFI Skansen forholdt seg ikke passiv da pandemien rammet med nedstengning. Det ble blant annet etablert videoshopping og hjemkjøring som et spesialtilbud:

– Det er jo spredt bosetting på Helgeland, som vil si at mange kunder har forholdsvis lang vei til butikken. Vi besluttet derfor å tilby videoshopping i den av butikkene hvor kunden ønsker å handle. Det innebærer at kunden får personlig service, helt gratis, etter å ha bestilt time i den aktuelle butikken som står oppført på en kontaktliste som ligger ute på hjemmesiden. Kunden ringes opp på avtalt tidspunkt på Messenger eller FaceTime.

– Har tilbudet slått an?

– Det er jo ennå i begynnelsen, altså i en utprøvingsfase. Tidligst ute er naturlig nok klesbutikkene, som begynner å høste erfaring. Det gjelder spesielt Schei Fashion hos oss, opplyser Arnt Ove Kaspersen.

Blomster mot fellesarealer blir aldri feil.
Blomster mot fellesarealer blir aldri feil.