Opp og ned for Amfi Mo i Rana i koronaåret
Omsetningen har i år gått som en berg- og dalbane for Amfi Mo i Rana. Byens innbyggere tilpasser seg smittesituasjonen og viser at de ønsker å støtte opp under den lokale handelen.
Amfi Mo i Rana er Helgelands største kjøpesenter. Egentlig er det to sentre som ligger på hver sin side av gågata, omtalt som Domus-bygget og Meyer-senteret.
I fjor endte omsetningen på 378 millioner kroner, med en trafikk på drøyt 1,7 millioner besøkende. I det svært spesielle året vi er inne i forventer senterleder Knut Skatland en omsetning på 360 millioner.
– Vårt mål, i samarbeid med alle butikkene, er å skape et så pulserende og levedyktig nærmiljø som mulig, sier Skatland.
Han forteller at de er oppe til eksamen hver eneste dag. At det er kundene som er sjefen.
– Da er det opp til alle leietakerne å levere topp kvalitet og service i verdensklasse. Og det klarer de.
Travle koronatider
Selvsagt har 2020 vært et ekstraordinært år også på Helgeland.
– Det er travle tider med koronaen, veldig opp og ned. Nå er vi på tur tilbake igjen etter at det har gått fra rødt til gult. Vi må passe på å gjøre de rette tingene til enhver tid. Vi må innrette oss etter på påleggene vi får fra kommunelege, fra nasjonale helsemyndigheter og sentereier Thon. Vi må være på alerten hele tiden, erkjenner Skatland. Og legger til:
– Koronaen påvirker trafikken voldsomt. Når skolen er nedstengt og folk ikke kommer til oss, betyr det at de tar dette på alvor. Det er den eneste måten å få dette opp å gå igjen. Vi må alle innrette oss. Det er sårbart!
Amfi Mo i Rana opplevde det samme som andre sentre: Først lukkingen i mars–april, så at det ble gradvis mye bedre gjennom sommeren, og veldig bra fram til det nye smitteutbruddet.
– Det gikk riktig bra helt fram til slutten av oktober. Da det ble nødvendig å stenge skolen, gikk folk helt i stå. De eldre er blitt redde igjen, og det skjønner vi godt, sier Skatland.
Mellom de to smitteutbruddene var det god omsetning.
– Da solgte vi masse! Men vi klarte aldri å ta igjen riktig alt. En del av våre aktører stengte ned inntil fem uker. Noen var nødt, andre trodde og følte at de måtte stenge og permittere. Alle fortjener ros, for sannelig har de stått på, sier senterlederen.
For tiden må man unngå kampanjer som utløser folkeansamlinger. Men kundene skal finne alt de trenger hos på senteret, og de prøver å strekke handelen over hele åpningstiden.
Handle lokalt
– I mellomperioden, merket dere noe til stengt grense mot Sverige også på Mo?
– Til de grader. Vi har kjørt hardt på budskapet "Handle lokalt!" Vi må legge føringer på at det er OK å handle lokalt – alt fra dagligvarer til kapitalvarer. Jeg føler virkelig at dette er noe som våre kunder har tatt inn over seg, sier Skatland.
I Mo i Rana er de innstilt på å klare å beholde et lokalt næringsliv.
Opprusting
Midt i koronaen er Amfi Mo i Rana blitt oppgradert.
– Vi har nylig ferdigstilt en stor jobb med å pusse opp fellesarealene – på begge sider. Vi tok først det ene bygget, så det andre. Det har vært en investering på mange millioner, sier senterleder Knut Skatland.
Begge byggene har fått nye innvendige fasader. Det er skiftet ut lys, fliser og baldakin slik at man har fått lik stil på alle logoer og butikkfasader.
Den store satsingen og investeringen forteller med all mulig tydelighet at sentereieren har tro på fremtiden.
– For oss er det en fordel og en trygghet å ha en stor og profesjonell eier i ryggen, sier Skatland.
Framover vurderes det å knytte senteret tettere opp mot parken, i samarbeid med kommunen. Her vil det bli vurdert om det er mulig å etablere en uteservering.
Senterlederen er svært fornøyd med den tekniske driften på senteret.
– Vi er forspent med et unikum av en driftsleder, Øystein Hundnes, som sørger for at alt går knirkefritt, sier Knut Skatland med et smil.
Faglig forum
Hver måned arrangeres det faste møter på senteret hvor butikklederne møtes og diskuterer smått og stort. Det legges mye arbeid ned i en felles markedskalender som er klar ett år i forkant. Dermed får hver enkelt butikk et styringsverktøy, blant annet med tanke på hva de trenger å bestille av varer og når de bør gjøre det.