Driftssjef Svein Ytterland og senterleder Anne Mari Rødal Kleppe på Amfi Moa mener at belysningen er viktig for kundeopplevelsen..

– Belysningen løfter opplevelsen betydelig

Nybygget Moa Syd er eksklusivt, og den opprinnelige delen er også rustet opp. Helhetsinntrykket ligger i øverste sjikt blant norske kjøpesentre. Belysningen bidrar til å heve kundeopplevelsen.

Publisert

Nybygget Moa Syd, med et handelsareal på nærmere 70.000 m2, ble åpnet i november 2018. Bygget kom på én milliard kroner.

Totalt består Amfi Moa nå av 140.000 m2 med 190 butikker og 1.500 ansatte

I tillegg kommer et betydelig kontorareal: 8.000 m2 med 400 ansatte i etasjene over den nye delen.

– Og flere kontoransatte gir flere kunder på senteret, sier Anne Mari Rødal Kleppe som er senterleder på Amfi Moa.

Opplevelse avgjørende

Hun forteller at kundeopplevelsen er blitt hevet med nybygget og oppgraderingen av den opprinnelige delen.

– Opplevelse var et svært viktig moment for Olav Thon Gruppen da de besluttet å bygge ut Moa. Og da måtte standarden heves, herunder belysningen, sier Kleppe.

Hun mener at opplevelsen på Moa nå kan sammenlignes med et moderne hotell eller en flyplass. Kleppe tror dette er en trend som også andre sentre vil følge i framtida.

Store, kuleformede lamper i trapper og fellesarealer løfter det visuelle. Foto: Amfi Moa

Mer behagelig lys

Før har det ofte vært for lyst på kjøpesentre. På Moa fikk de tilbakemelding fra kunder som fikk vondt i hodet fordi det var så skarpt lys.

– Nå er det behagelig. Man kan oppnå mye med god belysning, som i seg selv er en god opplevelse, sier senterlederen.

De ble nominert til Norsk Lyspris for belysningen i nybygget, og Kleppe bekrefter at de var beæret over nominasjonen.

All belysning i nybygget fra 2018 er levert av MK Illumination.

Jule- og vinterbelysningen på senteret generelt er levert i sin helhet av EuroSign.

Styring

Den gode belysningen er ikke bare en fordel for kundene og de butikkansatte. Også driftspersonalet ser fordeler.

LED innebærer en betydelig besparelse i strømforbruket.

– Og nå kan vi justere lysstyrken med et KNX-system på hele senteret, forklarer sier driftssjef Svein Ytterland.

Lysstyrken varierer gjennom dagen. De kjører såkalt "vaskelys" om morgenen fram til åpningen.

– Det er også forskjell på 1. etasje som ikke har vinduer og 2. etasje som har glasstak, sier Ytterland.

De justerer også lyset også etter årstidene.

Amfi Moa er også flott å se utenfra om kvelden.

Helhetlig

– Belysningen matcher gulv, vegger og tak. Det er blitt et godt innemiljø i fellesarealene. Også fasaden og helheten er blitt fin, legger senterleder Kleppe til.

Det er ikke bare belysningen som er hevet på Moa.

Det er høyt under taket, og det er brukt messing og svart farge.

– Spesielle himlinger og siktlinje gjennom fire etasjer gir en eksklusiv opplevelse, sier Kleppe.

Store, kuleformede lamper i trapper og fellesarealer løfter det visuelle.

Amfi Moa er også flott å se utenfra om kvelden.

Senteret satser betydelig på lysdekor om vinteren, med EuroSign som leverandør. De utvider dekoren hvert år, og i år har de blant annet satt inn et meget høyt og dekorativt juletre.

På vinteren satser Amfi Moa på lysdekor som utvides hvert år, og i år med et dekorativt juletre, levert av EuroSign.

Vil unngå "gammel og ny del"

I den opprinnelige delen av Moa er mesteparten av himlingene malt svart og har fått ny LED-belysning, skåret over samme lest som i nybygget.

– Vi har lagt lista så høyt også i den gamle delen at kundene ikke skal oppleve å gå mellom en ny og gammel del, understreker Kleppe.

De er nå ferdig med tak og belysning, kun noe utskifting av fliser gjenstår.

Til sammen er det blitt investert noen millioner kroner også i den opprinnelige delen av Amfi Moa.

Powered by Labrador CMS