Amfi Moa trekker folk fra et stort område på Nord-Vestlandet.

Amfi Moa: Opplevelser, handel og kultur

Kjøpesenteret AMFI Moa i Ålesund er utvidet med 35.000 kvadratmeter og plasserer seg dermed i toppen av lista over Norges største kjøpesentre. Totalt dekker nå senteret 75.000 kvadratmeter.

Publisert

Total omsetning i 2017 var nær tre milliarder. I den nye delen er det nytt kinosenter, bibliotek og 40 nye butikker og spisesteder.

– Vi er et stort regionssenter som tilbyr opplevelser, god mat og shopping under samme tak. Vi er en møteplass for hele regionen med ny kino, nytt bibliotek og 40 nye butikker og spisesteder, sier senterleder Anne Mari Rødal Kleppe.

Amfi Moa satser spesielt på mote og møbel og interiør. I den nye delen er 40 prosent av forretningene i gruppen klær, sko og mote.

Kinosenter og bibliotek

I tredje etasje ligger Odeon Ålesund som har seks saler. Tre av salene er VIP-saler og det er kiosk og loungeområde tilknyttet kinosenteret. Noe som bidrar til at senteret blir en opplevelsesdestinasjon, ikke bare et kjøpesenter. Ålesund kommune har åpnet Moa bibliotek i 1. etasje, vegg i vegg med Espresso House og blitt en integrert del av et koselig loungeområde.

Senterleder Anne Mari Rødal Kleppe

– Amfi Moe skal være en møteplass for opplevelser, handel og kultur. Det er viktig for oss å ha et mangfoldig og variert tilbud, slik at folk kommer til Moa for å tilbringe dagen her: slappe av, handle litt, gå på kino eller sitte og lese i biblioteket, handle og spise og kose seg på noen av de mange ulike spisestedene. Her er det noe for alle. Og vi har lagt vekt på å lage stille soner, som på den nye gangbrua, hvor man kan slappe av på behagelige benker, lese en avis eller nyte utsikten mot Sunnmørsalpene, sier Rødal Kleppe.

Kontinuerlig oppgradering

Kino og bibliotek gjør Amfi Moa til en destinasjon og møteplass.

Amfi Moa er bygd ut gradvis og dekker et stort område, med rundt en kilometer mellom ytterpunktene. Er det fare for at det oppstår «A» og «B»-avdelinger når en ny flott avdeling står ferdig?

– Det er riktig at senteret dekker et stort areal. Derfor har vi vært bevisst e på å sørge for at hver del inneholder en variert og mangfoldig blanding av bransjer, butikker og serveringstilbud, slik at folk finner det de er på jakt etter. Eller de kan gå fra del til del. Med en ny bro mellom den nye delen og avdeling nord er denne delen blitt mer tilgjengelig. Deler av senteret er gammelt, derfor sørger vi for en kontinuerlig oppgradering. Nå står en del av den søndre avdelingen for tur. Her blir det ombygging av lokaler og en generell oppgradering hvor nye, attraktive butikker skal inn i lokaler som ble ledige i forbindelse med den siste utbyggingen. Selv om ti leietakere har flyttet fra sine tidligere lokaler og inn i nybygget, er det stor etterspørsel, slik at vi i løpet av noen måneder vil ha fullt belegg i hele senteret igjen.

Mat og drikke (inkludert Vinmonopolet) utgjør 30 prosent av tilbudet i senteret. Det har vært spesielt viktig for oss å få stor variasjon og bredde i serveringstilbudet. Sko og klær utgjør 20 prosent, men i den nye delen er andelen klær og sko 40 prosent. Spesialbutikker utgjør 22 prosent og sport fem prosent av leietakerne.

Amfi Moa satset spesielt på møbler, interiør og livsstilbutikker, og Anne Mari er glad for å ha fått inn både Bolia og Home & Cottage i den nye delen av senteret.

– De største driftsmessige utfordringene?

– Vårt viktigste mål er å kunne presentere et senter som er attraktivt, rent og trygt, uten for høye felleskostnader for leietakerne. Dagens nivå på 520 kroner pr. kvadratmeter pr. år er et forholdsvis lavt og konkurransedyktig nivå. For å fortsette å være attraktive for leietakere og kunder må vi ha en kontinuerlig oppgradering av de gamle delene av senteret, noe som kan være en utfordring for noen i byggeperiodene.

Når det gjelder sikkerhet har vi fått høre fra Amfi sentralt at vi har landets beste sikkerhetsavdeling. Vi kjører hyppige sikkerhetskurs for leietakerne og deres ansatte og har meget dyktige vektere som har tett og god kontakt med både leietakere og kunder. Vi har god t samarbeid med politiet i Ålesund og har lagt vekt på å ha god dekning av overvåkningskameraer av høy kvalitet. Et eksempel: En dame ble frastjålet vesken sin. Dette ble fanget opp av overvåkningskameraene. Vekterne identifiserte gjerningspersonen og varslet politiet, noe som førte til pågripelse samme dag. Damen fikk tilbake alt som var stjålet. Kombinasjonen av trygghet, høy servicegrad og gode forhold i rene lokaler er vårt beste konkurransefortrinn, fastslår Rødal Kleppe.

Viktig kundeklubb

Kundeklubben med 40.000 medlemmer og digital kommunikasjon blir stadig viktigere, i kombinasjon med sentermagasiner som sendes ut seks ganger i året. Til åpningen av den nye delen i november hadde vi et opplag til 75.000 husstander i 31 kommuner, og i tillegg ble det sendt en digital versjon til alle medlemmene av kundeklubben.

– Vi var blant de første kjøpesentrene som etablerte kundeklubb i 2006, og den er gull verd for oss i dag, sier Anne Mari, som konstaterer at stadig mer markedsføring foregår digitalt, på sosiale medier. Avisannonsering blir det mindre av.

– Utkonkurrerer Amfi Moa Ålesund sentrum som handelsby?

– Amfi Moa dekker en stor region, fra Stryn i sør til Kristiansund i nord og Lesja i øst. Med vel 1800 arbeidsplasser i Ålesund Kommune er vi en viktig arbeidsplass som har stor betydning for hele regionen. Ålesund sentrum har mye å by på, et flott bysentrum, Fjellstua, Akvarium, masse konserter, butikker, hotell og restauranter. Sammen gjør vi Ålesund til et attraktivt område som trekker mye folk, til fordel for både senteret og byen, sier Anne Mari Rødal Kleppe.

Satser med nye butikker på Moa

Ekteparet Siri Dale og Gerhard Reichel og Christer Aakernes er noen av de lokale detaljistene som satser tungt i Amfi Moa.

– Med utbyggingen av Moa fant vi tiden inne til å utvide og satse, sier Siri Dale og Gerhard Reichel. De flyttet sine butikker Dale og Dale Trend fra Moa Nord til nytt, delikat lokale i det nye senterbygget på Moa so åpnet i november.

Med tvillingbutikkene Dale og Dale Trend i det nye senteret forsterker de den profilen de har hatt de siste årene: Merkevarer av høy kvalitet, med høy servicegrad og medarbeidere med god innsikt i trender og god kompetanse om de merkene de selger. Butikkene er atskilt av en skillevegg, men med åpning imellom, slik at kundene enkelt kan bevege seg fra de mer klassiske merkene i Dale til de mer ungdommelige og trendy i Dale Trend.

Da de nye butikkene skulle bygges, satte Siri og Gerhard et ufravikelig krav: Alt skulle produseres av lokale råvarer, av lokale leverandører.

Dekker hele spekteret

Konseptbutikken Tiger of Sweden og IKKE var to av rundt 30 nye butikker som åpnet i den nye delen av Amfi Moa i november. Chris, B.Young, Modo, Tiger of Sweden og IKKE er fem butikker på Moa i Ålesund som Christer Aakernes og kona Else Karin er medeiere i. Chris har både dame og herreavdeling og retter seg mot mer voksne kunder, med både business selskaps og fritidsklær. Aakernes er klar på hva de viktigste årsakene er til at Chris har eksistert i 35 år:

– Det handler mye om å ha evnen til følge med og ta grep, samtid som en må ha en langsiktig strategi. Vi la ned en butikk i fjor som vi ikke tjente penger på, samtidig som vi la nye planer for den ekspansjonen som vi nå har realisert. Vi må skille oss ut fra de andre butikkene på Moa, og ha varemerker som vi er alene om. Konkurransen er blitt alt for stor, og bare de beste vil overleve. Vi innser at vi må bli bedre på alle felt, det som var rett oppskrift for noen år siden, gjelder ikke lenger. Nå kreves det mer av oss som vil drive lønnsom butikk. Vi er heldig som har gode og lojale medarbeidere, vi jobber som et godt team. Selv om mye av handelen nå flyttes over på netthandel, vil også den personlige servicen og varekunnskapen være veldig viktig i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS