Leverer lokalmat rett hjem til kunden eller i henteskap
AMOI er en fersk tjeneste hvor lokale matprodusenter kan selge og levere sine produkter rett til sluttkundene.
Plattformen AMOI eies av Posten, og formålet er å gjøre hverdagen enklere for kundene og styrke konkurranseevnen for de lokale partnerne. Hvorfor bestille lokale varer fra et lager langt unna, når det er mulig å distribuere dem ferskere lokalt? Med AMOI kan kundene effektivt kjøpe spesialprodukter og få dem levert samlet hjem, i én operasjon.
Alt på ett sted
Også for sluttkunder – som gjerne kjøper fra lokal- og nisjeprodusenter – innebærer distribusjonsformen en fordel. De slipper å finne fram til en gård eller et utsalgssted med sin åpningstid og bekymre seg for betalingsløsning. I AMOI skjer bestilling og betaling samtidig, fra en rekke produsenter. Og få varene levert samlet.
Til forskjell fra de fleste nettbutikker kan kundene kjøpe på tvers av flere butikker. På AMOI velger kunden varer fra så mange butikker han vil.
Styrker logistikkapparatet
AMOI innebærer ikke idealisme fra Posten sin side. De skal tjene penger på tjenesten. Motivet er å generere volum og styrke det eksisterende logistikkapparatet.
– Vi har tro på at dette vil generere volumer inn til oss, sier Sven Langerak, partneransvarlig i Posten og Bring. Han har jobbet med AMOI helt siden Posten startet opp tjenesten i Oslo for et år siden.
En konkurransefordel Posten har, er at de har et logistikkapparat over hele landet, noe de er alene om. I Oslo bruker de sin egen bud- og ekspresstjeneste, mens de på Lillehammer vil bruke de tradisjonelle "røde bilene", altså postvirksomheten. I Oslo leverer AMOI flere ganger daglig.
Oppstart i Oslo, nå i gang på Lillehammer
AMOI startet opp som pilot i Stor-Oslo i fjor sommer, med lansering på høsten.
– Vi har hatt en eventyrlig vekst i Oslo. Drøyt 70 butikker er koblet på, sier Langerak.
Tjenesten blitt populær både hos sluttkunder og hos nisjeprodusentene.
I desember lanserte AMOI i Stockholm, og de har kommet brukbart godt i gang.
I slutten av mai var de i gang på Lillehammer også. Åtte produsenter er med fra start, og flere er på vei.
Det var ikke tilfeldig at Lillehammer ble valgt. I regionen er det godt med hyttefolk og turister også på sommeren, mer enn på typiske vinterdestinasjoner. I tillegg finnes det en god mengde lokalprodusenter av matvarer.
Pilot
Posten gikk sammen med Lillehammer Vekst og StrongPoint om det som er en pilot for click & collect henteskap for levering av lokalmat både til fastboende og hytteturister. Piloten skal gi svar på om det er et stort nok marked på Lillehammer og hvordan henteskap fungerer som leveringsalternativ.
Til fastboende leveres varene i all hovedsak hjem, mens hyttefolk henter varene i henteskapet. Det er installert 18 utleveringsluker i henteskapet som er lokalisert ved Gausdal Landhandleri.
Henteskapet er levert av StrongPoint og har kjøling og er spesialtilpasset for oppbevaring av mat.
Foreløpig har AMOI utlevering på torsdager og fredager i Lillehammer, enten hjem på døra eller i henteskapet. De opererer med samme pris på 59 kr for både hjemlevering og i henteskap. I tillegg får de provisjon av butikkenes omsetning.
Å kjøre hjem til hyttefolk er komplisert blant annet grunnet bommer, dårlig merking og varierende brøyting. Derfor valgte AMOI henteskap som leveringsalternativ for hytteturister.
For AMOI er levering gjennom henteskapet i seg selv et pilotprosjekt.
StrongPoint ville gjerne være med på piloten og ble valgt som leverandør.
– Det har vært lett å integrere AMOIs system med StrongPoints henteskapløsning, sier Langerak.
Slik fungerer henteskapet
Ved bestilling blir det reservert en utleveringsluke i henteskapet og kunden får beskjed og hentekode. Når kunden har hentet varene, får AMOI beskjed om at utleveringsluken er ledig for nye oppdrag.
Lasse Bjørnerud, ansvarlig for E-Commerce hos StrongPoint AS, forklarer:
– Vi oppnår en kontaktfri henting gjennom utsendelse av SMS til kunden med weblink som gjør det mulig å åpne skapet med mobilen. Vi har valgt link da kunder er lei av å måtte laste ned stadig nye apper.
Inntil videre kan kunden hente varene når som helst i løpet av den dagen han har bestilt henting. I framtida kan det bli kortere tidsvinduer for henting, muligens 2-3 slots på ettermiddag/kveld. Volumene avgjør, men tidsvinduene kan ikke være for smale da hytteturister kommer kjørende langveisfra.
Lasse Bjørnerud forteller at StrongPoint har lagt ned betydelige ressurser i utvikling av henteskapet og teknologien.
Videre utrulling
AMOIs satsing på Lillehammer er altså et pilotprosjekt.
– Vi er innstilt på at det vil ta tid å gjøre tilbudet kjent for lokalbefolkningen og hyttefolket i regionen. Det gjelder å få med nok produsenter i løsningen, og dernest en stor nok base av sluttkunder. Det er viktig å få tilstrekkelig synlighet. Markedsføring trengs, sier Sven Langerak.
Blir det suksess på Lillehammer, ligger det i kortene at AMOI rulles ut videre til nye steder. De bekrefter at de har allerede fått henvendelser.