Lars Ove Brenna og Espen Jütte i CPM Analytics tilbyr et verktøy som lar retailere analysere kundepotensialet.

Verktøy måler kundepotensialet

Ved hjelp av kunstig intelligens, maskinlæring og avanserte statistiske modeller har CPM Analytics utviklet et helnorsk verktøy som skal la butikkjedene se det faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i landet.

Publisert

Dermed har retail-bransjen fått tilgang til et nytt virkemiddel for å redusere butikkdød og tap av investeringer, heter det i en pressemelding fra CPM Analytics.

Detaljhandelen har hatt en vekst på 0,4 prosent de siste tolv månedene, ifølge tall fra SSB. Likevel møter handelskjeder store utfordringer. Allerede har Tilbords, Brio og G-Sport blitt nedlagt – sistnevnte ved sammenslåing med Intersport.

Christiania Glasmagasin, Nille, Kitch'n samt Fretex har opplevd store utfordringer, og flere har redusert antall butikker.

– Det vi ser er at vi ikke handler mindre, men endringer i markedet og press på marginene fører til at mange handelskjeder sliter. Etter mange år med overetablering i flere bransjer er det mange steder rett og slett flere butikker enn det er marked for, forteller Lars Ove Brenna som er adm. dir. i CPM Analytics.

Tiltakene for å hindre butikkdød er, ifølge Brenna, at næringen må bli flinkere til å identifisere hvor kundebehovet er stort nok til å opprettholde positiv lønnsomhet, og samtidig redusere antall butikker der det ikke er tilstrekkelig livsgrunnlag.

Enkle løsninger, men vanskelig å gjennomføre med manglende datagrunnlag og på ren magefølelse. Det er eksempelvis ikke sikkert at det er butikken med de rødeste tallene som har det laveste potensialet og bør legges ned, påpeker Brenna.

– Gjennom vårt nye system, som tar i bruk kunstig intelligens, maskinlæring og avansert statistiske modeller, får man mer nøyaktig innsikt. Systemet går igjennom interne og eksterne databaser og gir en beregning som viser det faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i landet. Dermed slipper handelskjedene å være usikre på hvor de bør åpne nye butikker, hvor de bør vurdere en relokalisering lokalt, og hvor de bør kutte butikker der kundegrunnlaget rett og slett er for dårlig til å kunne drive lønnsomt, forklarer analysedirektør i CPM Analytics, Espen Jütte.

Skjermbilde fra verktøyet CPM Geo.

Stort behov

Hovedorganisasjonen Virke regner med at 40.000 ansatte i varehandelen kan miste arbeidsplassen de neste 10 årene. Det er lite tvil om at handelsnæringen har behov for omstilling gjennom smartere løsninger for å opprettholde eller forbedre sin lønnsomhet. Når det er snakk om ny teknologi er lovnadene om gull og grønne skoger aldri langt bak. CPM Analytics derimot kan vise til konkrete eksempler.

– Store og viktige aktører har allerede tatt i bruk systemet, og er meget fornøyd! Systemet blir lansert på et frokostseminar den 8. oktober og der vil også fornøyde kunder være tilstede for å fortelle om sine erfaringer.

Butikkdøden er kanskje ikke helt over enda, men ofte må kriser til for å revitalisere bransjer og tvinge frem nye og innovative løsninger. De smarteste handelskjedene kan nå bli enda litt smartere, og sikre positiv lønnsomhet over tid, forklarer Brenna.

Powered by Labrador CMS