Ny parkeringsløsning gir fornøyde kunder og mindre misbruk
Amfi Kanebogen høster fordeler med sitt nye parkeringssystem. Senterets reelle kunder finner lettere parkering, og eventuell betaling går smertefritt. Fremmedparkeringen, som viste seg å ha vært større enn de trodde, er blitt borte.
I mars tok Amfi Kanebogen i bruk sitt nye parkeringssystem som er basert på skiltgjenkjenning (ANPR). Systemet heter Parklink og leveres av TimePark som eies av Olav Thon Gruppen.
– For kunden er det svært enkelt å forholde seg til. Det er bare å kjøre inn. Og så fremt du på senteret mindre enn to timer, er det ikke noe mer å tenke på, sier senterleder Lars Holst-Roness til Retailmagasinet.
Står kunden parkert i mer enn to timer, kan han velge mellom å betale på automaten eller betale gjennom app. Hvis ikke, kommer det faktura i posten, med et lite fakturagebyr.
Betaling skjer automatisk hvis man legger inn kortopplysningene sine på brukerprofilen i appen. Nedlastning av app og opprettelse av brukerprofil er naturlig nok noe man bare gjør én gang.
Senterlederen forteller at de erfarer at kunder som ennå ikke har lastet med appen er mer bevisst på tidsgrensen og i større grad avrunder handlerunden når det nærmer seg to timer. Særlig den type kunder som kanskje kvir seg for nye apper og nye former for betalingsautomater.
– Det er alltid noen som reagerer når det kommer endringer?
– Det stemmer, og særlig når bil er involvert! De første ukene hadde vi egne parkeringsveiledere som hjalp kundene, svarer Holst-Roness.
Mindre misbruk
Det nye parkeringssystemet har flere fordeler:
Man unngår uønsket parkering, altså av dem som ikke er kunder på senteret. Det kan være folk som jobber eller bor i nærheten og mangler egne parkeringsplasser. Senteret har også vært brukt som oppsamlingsplass for "kompiskjørere" på tur til sentrum hvor det er avgiftsparkering.
I tillegg parkerte en del ansatte på kundeparkeringen, i strid med retningslinjene.
Inntil det nye systemet ble installert har det vært tre timer gratis parkering med risiko for å få bot etter det. Men Holst-Roness innrømmer at de ikke brukte mye ressurser på kontroller.
Nå betaler man etter to timer, og timeprisen øker så progressivt. Nå det er atskillig vanskeligere å misbruke parkeringstilbudet, og det vil i så fall koste. Maksprisen pr dag er kr 125.
Noen stor inntektskilde er ikke parkeringen for Kanebogen, og det er heller ikke hensikten. Målet er å gi butikkene høyere inntekter, noe enkel og rimelig parkering bidrar til. Risikoen for at parkeringen er full, er blitt mindre.
Bedre oversikt
Gjennomsnittskunden på Amfi Kanebogen oppholder seg på senteret godt under to timer, nemlig 34 minutter. Senterleder Holst-Roness har nå gode muligheter til å få ut statistikk fra parkeringen. Programvaren er dansk og heter Simplyture. Til enhver tid kan senterlederen se hvor mange som står parkert.
– Vi har fått både bedre oversikt og jevnt over bedre parkeringskapasitet, konstaterer han fornøyd.
Full parkering har det tradisjonelt vært i helg, julehandelen og under kampanjer.
– Med det nye systemet får vi sannsynligvis mer rotasjon av biler på de 430 parkeringsplassene våre, sier han.
At de hadde en hel del fremmedparkering ble bekreftet av nøkkeltallene.
– Jeg ble i starten bekymret for omsetningen på senteret da jeg så antall biler som var parkert. Men kundetellerne i døra viste tvert i mot en liten økning. Misbruket har nok vært større enn vi trodde, avslutter Lars Holst-Roness.