Tómas Berg har drevet i sportsbransjen siden han var 15 år. Han
har gått gradene fra deltid til heltid, til avdelingsleder og så butikksjef. Først
var han en årrekke i G-Sport, og fra 2020 i Sport Holding da Gjelsten og Sunde
gikk sammen etter Gresvig-konkursen.
Berg har vært butikksjef flere steder: Storo, Ryen,
Lambertseter og Lillestrøm. Han har erfaring fra flere kjeder og hvordan de
styres.
Rebrandinger på rekke og rad
Butikken på Lambertseter Senter – som Berg nå er butikksjef
for – ble endret fra G-Sport til Intersport for to år siden, og nå i vår til
Anton Sport. I 2. kvartal ble en rekke Intersport-butikker rebrandet til Anton
Sport.
– Det har vært en tett plan hvor det ble rebrandet en butikk
annenhver uke. Det har gått fort i svingene, sier han.
Når en ny Anton Sport-butikk åpner, bidrar typisk butikkmedarbeidere
fra andre Anton-butikker i startfasen. Når Retailmagasinet snakker med Tómas
Berg på Lambertseter, kommer han rett fra en åpning på Vinterbro.
Vellykket
Fem måneder er gått siden rebrandingen på Lambertseter
Senter.
– Butikken er blitt tatt godt imot. Anton Sport-konseptet
passer ekstremt bra her i lokalmiljøet på Nordstrand og Lambertseter,
konstaterer Berg fornøyd.
Han forteller at det er høyere standard på varepakkene.
Merker som Hoka, Amundsen, Patagonia, Arc'teryx og On slår an.
– Vi har nå mer high-end sykler og generelt et dyrere
sortiment, sier butikksjefen.
Omsetningen og antall besøkende har økt markant siden
åpningen, og det er ikke noen tvil om at Anton Sport spiser markedsandeler i en
bransje som har hatt det tungt de siste par årene.
Mer trøkk nå, ansatte trives
Som del av en ny kjede merker de butikkansatte at det er en
annen driftsmodell som nå gjelder.
– Det er bra trøkk i systemet og ledelsen til Anton Sport. De
er offensive, bekrefter Berg.
Blant annet bruker Anton Sport verktøyet Maze for å få
direkte kundetilbakemeldinger.
– Vi bruker Maze daglig, og selgerne er blitt mer på. Vi
stiller større krav til prestasjonene på butikkgulvet, og ledelsen er mer til
stede, forteller Berg.
Rebrandingen har altså medført en endring for de ansatte.
Jobben består i mindre grad av rydding og varepåfyll. Servicegraden er økt.
– Det er det som skal til for å overleve i dette gamet.
Dette fokuset er viktig i sportsbransjen.
For noen har overgangen vært tøff. Vi jobber i et annet
tempo nå, men totalt sett er rebrandingen og de nye styringsverktøyene blitt
tatt godt imot. De aller fleste setter pris på at de følges opp og at det de
gjør med kundene, blir sett. Våre ansatte trives, sier Berg.
Tilbakemelding rett fra kundene
Butikken får nå tilbakemeldinger direkte fra kundene.
– Det er jo det viktigste, hvordan kunden oppfatter oss. Som
butikksjef kan jeg observere mine ansatte når de står og selger og danne meg et
inntrykk. Men det er jo ikke jeg som kjøper varene, påpeker Berg.
Butikksjefen sier at den økte trafikken i butikken merkes på
kroppen:
– Men dagene blir morsommere og går fortere.
Dette styrer han etter
Å være butikksjef gir en variert arbeidsdag, fortsetter Berg.
– Den viktigste jobben min er å sørge for at mine selgere
presterer, at vi yter den service vi skal, har de riktige varene og presenterer
butikken på best mulig måte.
De viktigste nøkkeltallene er snittsalg, hit-rate,
bruttofortjeneste, samt tallene fra Maze.
Vareomløp er også viktig for å drive en sunn butikk. En del
sportskjeder har fått for store varelagre.
– Man må unngå å brenne inne med gamle varer. Det gjelder å
ha kontroll på hva man har inne og at varer ikke blir skjøvet lenger og lenger
inn på lageret og glemt. Jo lenger de ligger på lageret, desto lavere blir
verdien, påpeker Berg.
Rekruttering
Butikksjefen deltar når selgere skal rekrutteres, sammen med
regionsjef.
– Kriteriene vi ser etter er at kandidatene er spreke,
aktive personer som bruker sportsutstyr selv og vet hva de snakker om. I
tillegg må man være sprudlende og en god selger. Det er en også fordel med
erfaring fra salgsfaget, avslutter butikksjef Tómas Berg.