– Vi i Anton Sport er gode på oppfølging, bedre enn de aller fleste i retail, sier Morten Borgersen.Christian Runde/Grillefenger
– 50% omsetningsøkning etter overgang til vår driftsmodell
– Vi i Anton Sport er best i bransjen på kundeservice i Norge. Det forklarer en stor del av suksessen vår de siste årene hvor vi har gått motstrøms. Kundeservice har vært hjertet i bedriften helt siden 2001.
Morten Borgersen er sjef i Anton Sport og ikke redd for å
uttale seg tydelig og stikke hodet fram.
Og det er flere enn Borgersen selv som har tro på Anton
Sports konsept og driftsmodell. Morselskapet Sport1 Holding har besluttet å brande om en
rekke butikker fra Intersport til Anton Sport.
Rebrandingen har flere årsaker, forklarer Borgersen:
– Kjedeledelsen har sett at det er krevende å drive kjede og
retail samtidig. Derfor er det besluttet å skille skarpere mellom egeneide
butikker og medlemsbutikker i kjedene.
Anton Sport skal drive retail, altså selge varer til
sluttbruker. I Intersport og Sport1 skal det være kjededrift, altså lager og
logistikk for Sport1 Holding. Her dreier det seg om å selge varer til
medlemmer. Anton Sport ligger i et eget selskap kalt Sport Holding retail og
skal ha ansvar for alle egeneide butikker i Sport Holding.
Brander om til Anton Sport
Som en del av denne prosessen konverteres nå 14 Intersport-butikker
til Anton Sport. De Intersport-butikkene som Anton Sport ikke overtar, blir
solgt til franchisetakere.
– Vi i Anton har vist at vi er gode til å drive butikk. Suksessen
vi har hatt i Stor-Oslo, viser det. Vi har tatt store markedsandeler. Det skyldes kundeservice,
varepakke, lojalitetsprogrammet. I Anton har vi guts og en vinnerkultur i
bunnen, sier Borgersen.
Og resultatene har vært oppsiktsvekkende. Borgersen opplyser
at de konverterte butikkene har oppnådd 50-60 prosent omsetningsøkning allerede
i første måned med normal drift.
– Vi er gode på oppfølging, bedre enn de aller fleste i
retail. Vi har mange lovende ansatte i Anton, sultne unge mennesker som leverer,
sier Anton Sport-sjefen.
Ved hver rebranding har 10-12 Anton-ansatte fra andre
butikker deltatt.
– Butikksjefene er meget fornøyd med den hjelpen de har
fått, forteller Borgersen.
Posisjonen til Anton Sport skal fortsatt være high-end, men
de tar lokale hensyn til faktorer som størrelsesinndelinger, farger og hvilke
varemerker butikken skal ha. Men de merkene som Anton er mest kjent for skal
være i alle butikker.
Mennesker klarer å endre seg
Det er oppsiktsvekkende hvor raskt Anton Sport har klart å
snu erfarne Intersport-ansatte.
– Også butikkansatte som har jobbet flere år i andre kjeder,
klarer å gjennomføre endringer. Vi har som utgangspunkt at folk som har søkt
jobb i en sportsbutikk, ønsker å gjøre sitt beste. Det er opp til oss i
ledelsen å få det beste ut av folk, sier Borgersen.
Han nevner en butikk som lå godt bak de andre. Der kjørte de
på tungt med opplæring, og nå er butikken over midten. Det skjedde i løpet av
noen få uker.
Alle blir sett, ser resultater fort
– Alle ønsker å bli sett og få tilbakemelding på det man
gjør. Å følge opp folk er vi verdensmestere på. Det er koden. Hvis du gjør en
kjempejobb, og ingen ser det eller bemerker de, mister du motivasjonen. Motsatt
er det om du kommer til et sted hvor det et er vinnerkultur, sier Borgersen.
Han understreker at ledelsen av kjeden er teamwork, og det
er ikke noen 8-16 jobb. Månedlig gjennomgås alle nøkkeltall, deriblant
resultatene fra Maze.
Borgersen leser selv alle kundetilbakemeldingene.
– Med Maze får vi tall ned på hver medarbeider. Det er flaut
å ligge nederst.
Men han understreker at de ikke bruker Maze til å kvitte seg
med ansatte. Verktøyet brukes for å finne ut hvor skoen trykker.
Anton-sjefen setter stor pris på at man får svar raskt:
– Vi kan avtale noe på mandag og allerede samme uke se
resultater. Det handler om å bli sett og målt. I Maze får man svaret med en
gang.
Hevet målet
Da Intersport-butikkene kom inn i Anton Sport, falt
ambassadørgraden noe tilbake. Den ligger fortsatt godt oppe på 80-tallet, men
Borgersen vil ha den over 90, selv om det er ekstremt krevende. Ambassadørgraden
er nå på vei oppover igjen.
Ni Intersport-butikker ble konvertert til Anton Sport på bare
elleve uker før sommerferien. Fem nye butikker står for tur, og ved kommende årsskifte
vil det være 37 butikker i kjeden
Én milliard var lenge omsetningsmålet til Morten Borgersen.
Med nye butikker er målet hevet.
– Neste år blir omsetningen 1,5 milliarder netto. Det er et
offensivt mål, selv om vi også merker at markedet er tøft, avslutter Morten
Borgersen.
– De som ønsker å lykkes,
klarer det
– Vi har en vinnerskalle-kultur. I tillegg har vi muligheten
til å endre oss raskt i alle ledd. Ikke mange andre i vår bransje kan si det.
Det sier Steve Green som er regionsjef i Anton Sport og har hovedansvaret
for å følge opp butikksjefene. Han forteller at de er gode til å støtte opp sine ansatte.
De siste månedene er ni Intersport-butikker blitt konvertert
til Anton Sport, noe som har innebåret endringer for de butikkansatte.
– Når nye butikker kommer inn, er vi grundige i
introduksjonsprosessen og ikke redde for å være tydelige på at vi har høye
forventninger. Vi har gode styringsverktøy som gjør det mulig gjøre endringer
underveis, sier Green.
– Med Maze sparer vi mye tid. I tillegg er det målbart og
ikke minst enkelt å forstå. Vi unngår å måtte basere oss på magefølelse, legger han til.
– Klarer alle overgangen?
– De som har endringsvilje, klarer det fint. De aller fleste
av dem som er villige til å prøve å lykkes, gjør det. Det er mulig å endre
holdninger, vaner og atferd hos den enkelte så lenge man gjør det på en positiv
måte, svarer Green.
Han har selv flere års erfaring som butikksjef, noe som gjør
det lettere for ham å møte ansatte med forståelse.
Anton Sport gir de ansatte større frihet.
– Vi har gitt de tidligere Intersport-butikkene frihet til å
gjøre endringer i butikken om de ønsker det. Det er alfa og omega at de
butikkansatte får muligheten til å gjøre det som skal til. Det de ansatte har
kontroll på er sin egen atferd i butikk og hvordan butikken oppfattes og ser ut
overfor kunden.
De ansatte har fått vide fullmakter til å gjøre det som skal
til for å lage et hyggelig arbeidsmiljø og at kunden blir sett.
– Det har gitt dem økt stolthet, og det gir ekte engasjement
og eierskap, sier Steve Green.