I går avduket Apotek 1 sitt nye butikkonsept på Vestby. Aldri før har kjeden jobbet grundigere med et konsept.Magnus Dorati
Apotek 1 åpnet sitt første med nytt butikkonsept
I går ble det det nye apotekkonseptet til Apotek 1 - versjon 6.0 – avduket på Vestby Storsenter. Det skal bli hyggeligere og mer oversiktlig å besøke apoteket. Konseptet er kjedens sjette på 24 år.
Den gode kundeopplevelsen med god faglig rådgiving står i
sentrum når Norges Apotek 1 har oppgradert det 250 kvadratmeter
store lokalet på Vestby storsenter.
– Kundene sier at apoteket nå virker både større, lysere og
penere, og at profileringen får frem at dette virkelig er stedet hvor du får
god helsehjelp. Det er veldig hyggelig å høre, sier apoteker Alireza Sesoltani
ved Apotek 1 Vestby storsenter.
Ved inngangspartiet ønskes kundene velkommen med en digital
skjerm med oversikt over åpningstider og hvilke helsetjenester som tilbys.
Apoteket har fått et digitalt løft med digitale skjermer, hylleskjermer og
digitale prisetiketter.
Tilgjengelig for alle
Bærekraft, arbeidsmiljø og økt tilgjengelighet har vært
viktige i det nye konseptet, som er utviklet for å ha en lengre levetid og avgi
et mindre økologisk fotavtrykk.
I forbindelse med det nye apotekkonseptet tas systemet
Loopfront i bruk for å kartlegge alt fra inventar til materialer med tanke på
gjenbruk og ombruk, og rapporterer i selskapets klima- og miljøregnskap.
Samtidig blir apoteket mer tilgjengelig for alle.
– Gulvflisene er byttet ut med et mykere og mer
lydabsorberende gulv med taktil merking for svaksynte. Kølappmaskinen blir
synligere sentralt i lokalet, og de ulike sonene for helseprodukter og
velværeprodukter er merket med hver sine farger. Vi har også fått gode
ergonomiske arbeidssituasjoner for oss som jobber her, forteller Øyvind
Rydland, leder for Space management og konsept i Apotek 1.
Han legger til at apoteket er blitt enklere å navigere seg
rundt i.
- Vi får mindre plakater og en større helhet når det gjelder
hyller, kampanjebord og lignende. Det blir bedre for både kundene og ansatte,
sier Rydland.
Konsept 6.0
Som den eldste apotekkjeden har Apotek 1 hatt flere
konseptvarianter i løpet av sine 24 år, og Apotek 1 Vestby Storsenter er nå
første i landet som har fått den sjette utgaven av apotekkonseptet.
Det er
brukt to år på forarbeid, utvikling og design før konseptet testes ut i tre apotek det neste året og evalueres og justeres før videre utrulling.
– Aldri før har vi jobbet så grundig med et kjedekonsept, og
aldri før har vi involvert flere instanser for å lytte til alle behov. Vi håper
kundene vil like det nye uttrykket, som sannsynlig vil bli slik vi bygger de
nye apotekene i årene som kommer, sier Mette Yttervik, kommersiell direktør i
Apotek 1.
Det var det svenske designbyrået Elindersten som vant
anbudsrunden, og sammen med reklamebyrået BVD har utviklet det nye
apotekkonseptet.
Belysningen er levert av Norlux, og prosjekteres og monteres
av Eltera. Det er gulv fra Amtico, mens Bico har levert alt av innredning, samt
stått for prosjektledelse og snekkerarbeider.