Styrker det kommersielle laget: Linda Erlingsen er ny markedssjef i Apotek 1.
Magnus Dorati
Linda er ny markedssjef i Apotek 1: - Ønsker å utfordre
Ti år etter at hun begynte som kategorisjef for egne merkevarer i Apotek 1 trer Linda Erlingsen inn i rollen som markedssjef i Norges største apotekkjede. Samtidig styrker selskapet det kommersielle laget.
Apotekkjeden skriver i en pressemelding at de slår sammen kategori- og markedsavdelingen til en større kommersiell satsing for å få en mer helhetlig forståelse av kundens behov og preferanser. Avdelingen er også styrket med et innholdsteam.
- Fokuset det neste året blir å bygge et lag som spiller hverandre gode og jobber sammen for å nå våre felles mål. På lengre sikt håper jeg å kunne utfordre, engasjere og bidra til å ta Apotek 1 inn i fremtiden, sier Erlingsen.
Kommersiell direktør Mette Yttervik mener endringen vil styrke Apotek 1s konkurransekraft:
- Med Lindas bakgrunn og erfaring vil hun tilføre verdifull innsikt og ekspertise i arbeidet med å styrke vår posisjon i markedet. Hun har både erfaringen, kompetansen og engasjementet som kreves for å tre inn i en slik rolle, sier Yttervik.
Et team med dyktige spesialister
Hovedoppgavene til markedssjefen blir å lede markedsteamet, utvikle strategi- og markedsplaner og følge med på hva som rører seg i et marked som stadig er i endring.
- Jeg er heldig som har med meg et team med svært dyktige spesialister innenfor de ulike fagområdene, og gleder meg enormt til å jobbe med denne dyktige gjengen, sier Erlingsen.
Markedsteamet består av tolv dedikerte markedshoder med ansvar for innholdsstrategi- og produksjon, merkevarebygging, kundereise- og kundelojalitet, medieplanlegging, digital markedsføring, nyhetsbrev, sosiale medier, innsikt og analyse.
To perioder i Apotek 1
Rollen som markedssjef har Erlingsen også bekledd tidligere, da hun i perioden 2016 til 2019 jobbet for kjedekonseptene Vita og Vita Exclusive.
Hun er nå inne i sin andre periode i Norges største apotekkjede. Da hun kom tilbake til jobben som leder for egne merkevarer i Apotek 1 høsten 2019, var det som å komme hjem.
- Det har vært fantastisk gøy å følge reisen til egne merkevarer i Apotek 1 gjennom alle disse årene - fra å være et verktøy og virkemiddel i kategoristrategien til å bli et viktig strategisk satsingsområde for selskapet, sier Erlingsen.Bacheloroppgave ga markedsjobbErlingsen studerte sivilmarkedsføring og fordypet seg i økonomi, ledelse og markedsføring. Bacheloroppgaven om funksjonell mat for dagligvarebransjen ble presentert på en konferanse i 2006, og fikk bred medieomtale.
Dette ledet til en jobb i merkevareavdelingen i Mills. To år senere tok Erlingsen et semester i merkevareleveranse for å styrke kompetansen ytterligere.
- Etter syv år på leverandørsiden var jeg nysgjerrig på hvordan det er å jobbe på den andre siden av bordet, og i en større kjede. I 2013 startet eventyret i Apotek 1 - som kategorisjef for egne merkevarer, forteller Erlingsen. (Pressemelding)