I løpet av inneværede år skal kunder kunne tæppe med Vipps med sin iPhone i norske butikker.Nils Vanebo
Endelig åpner Apple opp NFC – Vipps vil være på plass i butikkene i løpet av året
Etter flere års kamp ser det ut til at Vipps og andre digitale lommebøker får den nødvendige tilgangen for at iPhone enkelt skal kunne brukes til mobilbetalinger i butikk. Noe selvsagt norsk retail følger med på.
Vipps er en av mange
leverandører av digitale lommebøker som har jobbet opp mot EU-kommisjonen for å få
tilgang til NFC-radioteknologien som brukes for kontaktløs betaling i iPhone.
Over 50 prosent av norske
mobilbrukere bruker Apples Iphone.
Apple har inntil nå låst denne
tilgangen til sin egen betalingstjeneste Apple Pay.
– Det har gitt en uholdbar
konkurransesituasjon for andre lommebøker, sier Vegar Heir, Chief Commercial
Officer i Vipps, til Retailmagasinet.
Apple under press
Også på andre felter har Apple
vært under press. EUs 'Digital Marketing Act' trådte i kraft i går og regulerer
bl.a. utestengelse i økosystemet til Apple, tredjeparts App Stores og
betalingskilder utenfor App Stores.
Apple har nylig lansert en
oppdatert versjon av iOS for å oppfylle
kravene til den nye loven. Giganten har den siste måneden
vært i en forhandlingsfase med EU-kommisjonen og gitt kommisjonen konkrete
tilbud.
– Men det pågår fortsatt dialog
om hva tilgangen innebærer. Hvordan skal tredjeparts lommebøker få distribuert
sine lommebøker på iPhone. Det er ikke bare lommebøkene som må ha tilgang til
NFC, men hele økosystemet slik at kundene får en så lik kundeopplevelse som
mulig. Og for å kunne konkurrere med Apple på like vilkår, forklarer Heir.
Utvikling må til
Det er ikke så enkelt at de
digitale lommebøkene bare kan skru på en bryter når klarsignalet omsider kommer
fra EU og Apple.
Teknologien må bygges og
utvikles av Vipps sammen med nøkkelleverandører, og den må godkjennes av Apple
før de kan lansere.
– Vi har selvsagt tekniske
prosjekter gående, men vi vet jo ennå ikke nøyaktig hva og hvordan vi skal
bygge før vi får alle avklaringene. Det er ikke trivielt og vil ta flere
måneder selv om vi har gjort det vi kan av forberedelser. Vi venter også på den endelige avtalen mellom Apple og
Europakommisjonen. Denne avtalen er avgjørende, den definerer blant annet
godkjennelseskriteriene vi og andre tilbydere må gjennom for å kunne lansere en
løsning på iPhone, sier Heir.
Han forteller at målet er å få lansert en løsning løpet av
året.
– Så fort alle avklaringene kommer, er
det startskuddet for at vi kan begynne sprinten, sier Heir.
Om det kreves oppdatering i
betalingsterminaler, vil påvirke hvor lang tid prosessen vil ta.
Ønsker fortsatt lave kostnader
Apple Pay, Google Pay, Samsung
Pay, Garmin Pay og lignende kjører på eksisterende kort-nettverk. Her har
butikkene allerede løpende avaler med retailere.
Men i Norge foretrekker retail
BankAxept grunnet klart lavere transaksjonskostnader.
– Vil de lave kostnadene i
Norge opprettholdes?
– BankAxept er et søsterselskap
av Vipps. Sammen går vi inn for å lage et tilbud som er bra for retailerne. Det
vil ikke bli noen bred adopsjon om vi ikke lager noe som er bra med hyggelige
kostnader, svarer Heir.
– Forsvinner plastkortene?
– Ja, det kommer til å skje.
Det ser vi i endel andre land som ligger foran oss i løypa med utbredelse av
digitale lommebøker som Apple Pay og Google Pay.
For at mobilbetaling i butikk
nå skal skyte virkelig fart i Norge, holder det ikke at det er teknisk klart.
– Det må også ligge bak en
merkevare som forbrukerne stoler på, sier Heir.
Vipps-merkevaren er en av
landets sterkeste og har høy tillit hos nordmenn.
DNB "åpner for"
DNB har tilbudt Google Pay,
Samsung Pay og Garmin Pay, men ikke Apple Pay. Denne uken har NTB meldt at DNB
nå «ikke utelukker» at det «kan bli aktuelt» å tilby Apple Pay til deres
kunder.
Men det henger sammen
avklaringene som EU-kommisjonen og Apple skal komme fram tid.