Liten klesbutikk har norsk rekord i visninger av reel – "Satsingen på sosiale medier gjør at vi overlever
I pandemien lurte Rakel Korsgården på om hun skulle legge ned lille Aqua Femme på Torget Vest i Drammen. Sammen med kompanjongen bestemte hun seg for å satse på SoMe, noe som ble redningen. Men nettbutikk vil de ikke ha.
Rakel Korsgården er eier og daglig leder av den lille butikken Aqua Femme på Torget Vest i Drammen. De selger mote for kvinner og satser tungt på sosiale medier som Instagram, Facebook og Snap.
Pandemien ga nytenkning
Da pandemien slo til og det kom nedstenginger, ble naturlig nok også Aqua Femme rammet. Tallene var røde.
– Skulle vi legge ned? Kollegaen min Mette Kjersgaard Nielsen og jeg la hodene våre i bløt, sier Korsgården.
Aqua Femme har fem ansatte, og tre ble permittert. Driften ble satt ned til et minimum. Rakel og Mette var fortsatt på jobb og hadde god tid.
– Vi to har et veldig godt samspill og brukte tiden kreativt. I oktober 2020 i bestemte vi oss for å satse på sosiale medier, forteller Korsgården.
De begynte å lage reels og ta bilder.
– Vi har ikke utstillingsvindu i butikken og må bruke det vi har. Vi brukte gaffatape til å feste mobilen og var selv modeller. Det er hjemmesnekra og ærlig, og kundene våre setter pris på det. Gjenkjennelse hos kundene er viktig. De ser at vi er entusiastiske og koser oss, og kommenterer det, sier Aqua Femme-sjefen.
Nielsen og Korsgården tar filmer og bilder inne i butikken og utendørs, både før, i og etter arbeidstid.
Venner, familie og kunder må stille opp.
– Unge mennesker er vant til å ta bilder, påpeker Korsgården.
Aqua Femme-duoen poster daglig. De benytter seg ikke av modeller, men vanlige mennesker. Fra alle kulturer, noe som avspeiler kundegruppen i Drammen.
Ser effekten
– Satsingen på sosiale medier var en dyd av nødvendighet for å komme gjennom pandemien, fastslår Rakel Korsgården.
Driften går nå greit, og det er svarte tall i regnskapet.
– Det viser at det går an å være alene og klare seg, smiler hun.
Aqua Femme ser en klar effekt på salget når de har postet på SoMe.
– Hva det helt konkret genererer, er vanskelig å måle. Men drammensere følger meg, og jo flere følgere du har, desto mer synlig er du. Postene gir engasjement, og ikke minst salg. Når vi poster, får vi aktivitet rundt innleggene. Det slår det ut på omsetningen og mest på de plaggene vi poster bilder av. Vi vil definitivt fortsette med dette, forklarer Korsgården.
Reels spilles av mer enn ordinære innlegg. Men flere og flere aktører lager reels, så det blir også her vanskeligere å få gjennomslag.
– Vi prøver å være strategiske med dette. Det er ikke tilfeldig det vi gjør. Vi har en plan og kontinuitet. Det går på algoritmer som belønner de som jobber jevnt og ikke gir seg, sier butikksjefen.
Ikke netthandel
Aqua Femme er en liten, egeneid butikk som har mange faste kunder. Kundene som kommer til butikken i det lille bysenteret, ønsker ofte rådgivning.
– De forteller oss hvilken anledning de ønsker antrekk til. Det kan være fest eller jobb, og vil gjerne har et antrekk fra A til Å, sier Korsgården.
Men netthandel ser ikke Korsgården for seg at de vil satse på. Aqua Femme satser på at kundene kommer til butikken.
– For små butikker som satser lokalt, kan en nettbutikk koste mer enn det smaker, påpeker hun.
Men hun legger til at de har vurdert å etablere en Insta-butikk.
Aqua Femme har fått henvendelser om produkter fra USA, men slik må svare at butikken henvender seg lokalt i Norge.
Vil jobbe for seg selv, kjedeuavhengig
I perioder gjennom pandemien lurte Korsgården på om det var verdt det. Hun innrømmer at hun av og til kikket på andre jobber.
– Men jeg må jobbe med mennesker og kunder. Jeg lan ikke ha noen kontor- eller rutinejobb, sier hun.
I tillegg er hun tydelig på at hun vil drive for seg selv og ikke være en del av en større kjede.
– Jeg skal utvikle og drive Aqua Femme, ikke tilpasse meg et kjedekonsept, fastslår Rakel Korsgården.
Varer kjøper hun fra norske agenter. Aqua Femme er medlem av Texcon, hovedsakelig på grunn av faktureringen og rabattordningene.
Norgesrekord i viral spredning: 5,7 millioner visninger
Siden oktober 2020 har Aqua Femme satset på reels og poster på sosiale medier.
Reels er korte videoer på 15 sekunder, legge til effekter, tekst og lyd som man selv ønsker.
Det ligger mye jobb bak et opptak på 10-12 sekunder.
Hvor mye trafikk en reel får varierer og avhenger ifølge Rakel Korsgården av hard jobbing, bevissthet rundt når på døgnet de legges ut og også noen tilfeldigheter.
Tok av
I februar i fjor la Aqua Femme ut en reel med et konkret styling-tips om hvordan man fester beltet på kåpa. Den viste seg å slå til de grader an: Hele 5,7 millioner visninger!
Videoen lå ute en ukes tid før den tok av.
– Vi har sjekket mot aktører som Coca Cola, Mercedes og BMW, men ikke funnet noen med så mange visninger som vår. BMW er i nærheten, men har jo også et annet markedsbudsjett enn oss, sier Korsgården.
Flere årsaker
Årsaken til den virale spredningen mener hun er en kombinasjon av flere faktorer:
– Blant annet valget av låten Small Moments med teksten, at det er en ren video med lite detaljer rundt, at det ikke er noe salgspush og den virale, selvforsterkende effekten.
På to måneder fra februar i fjor gikk lille Aqua Femme fra 1.300 til 7.400 følgere på Instagram. Det kom også en del internasjonale følgere, men disse er ikke kjøpende kunder da Aqua Femme ikke har netthandel.
Senere har en del følgere falt av, typisk internasjonale, slik at antallet har stabilisert seg på rundt 6.700.
Hvert innlegg har med et livs-quote. Rakel Korsgården forteller at den detaljen krever ekstra tid, men har gitt ekstra følgere.