NHO nærmer seg 20 % andel innen handel – nå er også IKEA med
NHO girer opp satsningen på handelsbransjene og andre bransjer som retter seg mot forbruker. IKEA melder seg nå inn, og det gjør også Cutters og Raise-gruppen.
- NHO er den desidert største hovedorganisasjonen på arbeidsgiversiden. Vi har i underkant av 20 prosents markedsandel innen handelsbransjene. Denne andelen ønsker vi å øke, sier adm. direktør Ole Erik Almlid i NHO i en pressemelding.
Både landsforeningen NHO Service og Handel og NHO sentralt ruster nå opp med flere nye ressurser for å gjøre NHO-felleskapet enda mer attraktivt for handelsbransjene og andre bransjer som i stor grad retter seg mot salg til forbruker, det såkalte "business-to-consumer"-segmentet (B2C).
- Vi ser at dette arbeidet gir gjenklang hos bedriftene, og ser nå en kraftig vekst innen Handel, og B2C-segmentet generelt. I dag er vi glade for å kunne fortelle at IKEA velger å bli en del av NHO-fellesskapet. Det tar vi som et tegn på at vi er på rett vei i denne satsningen, sier adm. direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i landsforeningen NHO Service og Handel.
IKEA ser flere fordeler med NHO
IKEA sier at det er flere årsaker til at de nå melder overgang fra Virke til NHO.
– Varehandelen er og har vært i stor endring og nye forretningsmodeller har kommet på banen. Vi ser derfor en fordel i å knytte oss til NHO for å dra nytte av mangfoldet av bransjer de representerer, og fordelen ved at de har lokale kontor i alle regioner der vi har varehus. I tillegg får vi en tariffavtale som er moderne og utviklet for dagens bransje, og som gir oss et godt grunnlag for videre samarbeid med fagforeningene, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.
Samler frisørbransjen
Også de to store aktørene i frisørbransjen, Raise Gruppen (Nikita- og Sayso-salongene) og Cutters, melder nå overgang fra Virke til NHO og NHO Service og Handel.
Konserndirektør HR, Trude Hov Sørensen hos Raise Gruppen AS, sier det er flere årsaker til at de nå går til NHO:
- Vi ser etter Covid-19-utfordringene at det er viktigere enn noen gang å stå samlet i arbeidet med å sikre gode rammebetingelser for bransjen. Sammen skal vi bygge omdømme og stolthet for bransjen gjennom et felles tariff- arbeid, fokus på Trygg Salong innenfor NFVB og NHO service og Handel.
Også Cutters trekker fram verdien av å samle laget:
– Bransjen er tjent med at alle samler seg i en arbeidsgiverforening, ikke to. Det er flere bransjeutfordringer som må løses i årene som kommer, og det er viktig at alle arbeidsgivere er samlet og trekker i samme retning. Vi ser frem til å bygge oppunder det gode arbeidet som NFVB gjør, sier Kristian Solheim, gründer og daglig leder i Cutters.
– NHO runder denne uken 30 000 medlemsbedrifter på grunn av god vekst, og veksten innen handel er viktig her: den er dobbelt så høy som veksten generelt, sier Kaltenborn i NHO Service og Handel.
– Regionkontorene viktig for handelskjedene
Almlid tror det er flere årsaker til at IKEA og andre sentrale aktører innen handel og B2C velger NHO.
– Gjennom koronakrisen har vi sett at mange handelsbedrifter har fått med seg arbeidet vi har gjort for å få til levelige rammevilkår for næringslivet. Det tror jeg er en aktuell årsak til at flere har blitt klar over hvor viktig det er å stå samlet. I tillegg ser vi at mange handelsbedrifter ser verdien av tariffarbeidet vårt, og landsdekkende kjeder ser nok også verdien av det godt utbygde regionapparatet NHO har i alle landets fylker, sier NHO-sjefen.