Suser i sivet er årets butikk
Suser i sivet ved Siv Helen Grødem ble tildelt prisen årets butikk i tekstilbransjen på Handelskonferansen.
Så morsomt – så overraskende! Siw Heleen Grødem ble lurt trill rundt da hun holdt et innlegg om sin suksessbedrift Suser i sivet på Virkes Handelskonferanse i går. Da hun avsluttet innlegget ble hun holdt tilbake og kåret til årets butikk i tekstilbransjen 2019.
Det kom som lyn fra klar himmel da konferansier Ingvill Størksen holdt henne tilbake, og Tekstilforums redaktør Ove Hansrud dukket opp på scenen med plaketten som viser at hun er kåret til Norges beste tekstilbutikk i 2019.
Butikken ligger på Tolvsrød, noen kilometer utenfor Tønsberg. En beliggenhet som gjorde at mange hevdet at «her går det da ikke an å drive klesbutikk» da hun etablerte seg i 2003. Noe hun til de grader har motbevist.
Suser i Sivet har hatt en eventyrlig utvikling og blitt både en destinasjon for moteinteresserte damer som er villig til å reise langt for å handle der, og en godt utviklet nettbutikk. Omtrent halvparten av omsetningen (42 millioner i 2018, nærmere 50 i år), kommer fra netthandel. Grunnlaget for nettsuksessen ligger i meget stor og godt planlagt aktivitet på sosiale medier.
Det tar mye tid og ressurser å bygge en god nettbutikk. Den teknologiske utviklingen går raskt, så man må være i forkant og utvikle teknologien kontinuerlig. Da Facebook endret sine rutiner i 2018, sank omsetningen derfra dramatisk. Men Suser i Sivet utviklet en egen app, som gjør at omsetningen har tatt seg opp igjen i dag.
Suser i Sivet er en butikk med merkeklær for folk flest. En butikk som ikke bare selger klær, men antrekk og inspirasjon. Pene, kule hverdagsklær som er komfortable, med god passform. En god miks av merker og plagg som gir mange kombinasjonsmuligheter. Og Grødem understreker: Dyktige medarbeidere som har kompetanse og holdninger som gjør at kundene føler at de alltid får god hjelp og blir godt tatt vare på.
Prisen er et samarbeid mellom Virke og Tekstilforum Juryen har bestått av Jostein Gjengstø, Bror W. Stende fra Virke, Øistein Gulbrandsen og Ove Hansrud. De begrunner sitt valg slik:
«Prisvinneren er et resultat av hardt og planmessig arbeid gjennom mange år, en vilje til å satse og våge å prøve ut nye ting og ypperlig markedsføring i sosiale medier. Resultatet er en moderne, fremtidsrettet virksomhet som mestrer den krevende kunsten å kombinere nettsalg og fysisk butikk på en utmerket måte.»