Jacob's på Holtet ble Årets butikk
Prisen «Årets butikk 2016 i Oslo og Akershus» ble i år tildelt Jacob's på Holtet.
Fem kandidater ble plukket ut av juryen til å gå videre til en publikumsavstemming:
• Ambiente CC Vest
• Jacob’s Holtet
• Sport 1 Storgaten
• Thune Stortingsgaten
• YME Paleet
Det ble avgitt over 7.300 stemmer. Lenge var det jevnt og først i løpet av den siste dagen fremsto det klart hvem som vant prisen.
Vinneren fikk 36,6 % av stemmene, mens nummer 2 fikk 33 % av stemmene.
Juryens begrunnelse for årets vinner av prisen «Årets butikk 2016 Oslo og Akershus» er:
«Prisen i år går til en virksomhet som har et sterkt ønske om å gjøre handelen til en opplevelse. Virksomheten er opptatt av å være et hode foran sine konkurrenter og jobber hardt med sine leverandører for å tilby kunden de beste produktene.
Kunden skal oppleve at alle de ansatte har stor kompetanse på produktene og utvalget i butikken.
De bruker tid og krefter på å omsette tanker og ideer til større eller mindre prosjekter i butikken.
Virksomheten har brukt mye tid på å jobbe med de ansatte slik at de skal ha et sterkt eierskap og stolthet til butikken.
Virksomheten har lavt sykefravær og stabil arbeidskraft.
Årets vinner er opptatt av å ivareta miljøet på en skikkelig måte. Bedriften er miljøfyrtårn sertifisert.
Virksomheten har bevist gjennom mange år at de er opptatt av kvalitet og er innenfor faghandelen noe av det ypperste som Norge kan fremvise.
Den har klart seg bra i et sterkt fremvoksende konkurransemarked de siste fem årene.
Med sterk satsing på kvalifiserte fagarbeidere gjennom lærlingeordningen, er virksomheten et godt eksempel på en virksomhet innen handelen som viser at det mulig å tjene penger samtidig som man utviser et godt medarbeiderskap.
Med innovasjon og stadig produktutvikling av sine kundeservice-tjenester jobber de stadig med å spre matglede og kompetanse ut til sine kunder. Som for eksempel med mesterkokken Lars Barmen som gir gode råd i «helpdesken», til «sushikokkene» hver fredag.
De har eksistert siden 1926 og er stadig et innovativt mathus som fremmer norsk matglede.»
Prisen ble delt ut av Oslos varaordfører Khamshajiny Gunaratnam.
Prisen har vært delt ut hvert år siden 2003, og i år fikk juryen inn over 140 forslag på kandidater. Kandidatene ble vurdert etter følgende fem kriterier:
• Kundeservice
• Lønnsomhet
• Innovasjon og nyskapning
• Godt arbeidsmiljø
• Miljøfokus
Fagjuryen bestod av:
• Morten Nøstvold – annonsedirektør Aftenposten
• Per Gunnar Rasmussen – Forskningssjef Institutt for bransjeanalyse
• Anbjørn Svendsen – Banksjef Nordea
• Fredrik Winther – Managing director Oslo Business Region
• Gunnar Larssen – Adm. dir. Oslo Handelsstands Forening