Foto: Fra Fargerikes pressemelding
Foto: Fra Fargerikes pressemelding
Foto: Fra Fargerikes pressemelding
Foto: Fra Fargerikes pressemelding

Årets farge 2018 er blå

Tradisjonen tro kårer Fargerike årets farge.

Publisert

– Årets Farge har gjennom 7 år vært vårt flaggskip, en mulighet og utfordring for at vi hele tiden skal fornye oss i takt med tiden, og et sted vi kan ha en stemme i interiørbransjen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen, i en pressemelding.

Landskapet og himmelen

Siden 2012 har Fargerike utfordret norske hjem med rød, oransje og rosa farger som Årets farge.

– Vi har blandet oss frem til farger som kanskje har presset oss utenfor normen og komfortsonen med eksotiske impulser og kontinental inspirasjon til stuer, soverom og kjøkken. Til fargekartene har vi skapt forskjellige stiler med utvalgte støttefarger og materialer. I jakten på Årets Farge 2018 har landskapet og himmelen vært viktige nøkler. Det er her vi samler ro og krefter i en tid hvor alt bare skal gå raskere og raskere, sier Henningsen.

Handler om hva fargen gjør med oss

Om valget av Årets farge forteller hun at det til syvende og sist kanskje ikke handler om selve fargen men om hva fargen gjør med oss og hva den representerer.

– Blått lindrer, helbreder, men gir også energi i kraft av å dempe stress. Vi i Fargerike ser en trend i det å faktisk prioritere stillheten bevisst, sette av tid til seg selv uten at det nødvendigvis er så avansert, sier hun.

En lyseblå pustepause

Hvorfor symboliserer blått mennesket anno 2018? Fargerike skriver følgende:

Vi i Fargerike mener at blått er en farge som kan fortelle mye om oss i 2018: Vi hopper i fallskjerm, ser inn i en virtuell verden. Vi liker personlige opplevelser, men søker også ro, kommunikasjon og dialog. En lyseblå pustepause er essensiell for oss, like mye som vi strever etter en full blå kalender i Outlook på jobben. Men selv på fritiden fylles kalenderen opp, i Norge står dugnadskulturen fortsatt sterkt. Men vi søker også det individuelle. Vi vil sette merkelappen på ting, den rette fargen for oss, vår stil, men igjen uten å rope for høyt. Vi er ennå trygge, tradisjonelle og dempet i interiøret. Vi trekker mer og mer ut av treningssentrene, og ut i naturen. Vi er jordnære globetrottere, som fyrer i primus og skåler i Chablis. Vi søker det meditative i form av en skitur eller på yogamatten. Til alle disse aktivitetene er blått en perfekt farge, ramme og bakgrunn.

– Selv om vi forlater den varme halvdelen av fargesirkelen fra tidligere Årets Farger, kan disse fint gå videre sammen med de blå. Vår filosofi er at du ikke trenger en total make-over, noen ganger kan en stol, en vegg eller nye tekstiler være nok til å gi rommet en ny stemning, avslutter Tale O. Henningsen.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Fargerike er, med sine 120 butikker over hele landet, Norges største fargehandel. Kjeden omsetter for ca 1,6 milliarder kroner og er 100% eid av Malorama AS.

Powered by Labrador CMS