Noen gavekort var så store at flere personer måtte til for å bære dem til Østbanehallen.Østbanehallen
Verdens største gavekort vakte oppmerksomhet
"Vi drodlet sammen med byrået vårt, og idéene ble stadig sprøere. Eller kanskje vi skal si bedre?" Kampanjen de endte opp med var så god at de er finalist til prisen Årets innovative idé på Kjøpesenterkonferansen.
Som kjent blir store verdier i gavekort liggende ubrukt hos
norske forbrukere. Hvorfor?
– Fordi de er for små, sier Torstein Heldal, senterleder i Bane NOR Eiendom som eier Østbanehallen og Oslo S.
I samråd med sin
byråsamarbeidspartner Dinamo fant senterledelsen ut at de ville utvikle seks gavekort i meget store formater,
mellom 1,7 og hele 11,5 m2. Gavekort man garantert ikke mister!
Østbanehallen hadde ikke midler til å kjøpe mediekanaler og lagde derfor
sin egen mediekanal. En som ga oppmerksomhet og som de kontrollerte fullt og
helt.
De benyttet seg av kanalene Instagram, Facebook
og TikTok. Ut over egne flater og SoMe kjøpte de ingen andre medieflater.
Med pålydende verdi på 2.500-25.000 kr ble de gigantiske gavekortene plassert ut på forskjellige steder i Oslo sentrum i løpet av en uke i august i fjor. Eksempelvis i Frognerparken, Sofienbergparken, Tjuvholmen og Majorstuakrysset.
For å innløse gavekortene måtte finnerne frakte dem tilbake
til Østbanehallen.
Kortene ble i løpet av kort tid funnet av alt fra
vennegjenger til en mor og datter uansett hvor de ble plassert.
Dette ble det historier av, som ble delt i sosiale medier.
Noen kort var så store at flere personer måtte til for å
bære dem. De ble til dels fraktet på offentlige kommunikasjonsmidler, en seanse
som mange la merke til. Kortene var levende, mobile reklameplakater.
Fikk resultater
Aktiviteten hadde som mål å øke oppmerksomhet til
Østbanehallen i bybildet. I sosiale medier fikk de følgende resultater:
Total rekkevidde:
Instagram: 59.047 (normalt ligger de på ca 12 14.000 per
uke)
Facebook: 51.949 (normalt ligger de på ca 20 000 per uke)
Kampanjen engasjerte mennesker, både de som deltok og de som
bare observerte. Den demonstrerte også kostnadseffektivitet og smart bruk av
ressurser.
– Kampanjen er et glimrende eksempel på kreativitetens kraft
i digital markedsføring, sier Heldal.
– Noe slikt har vi aldri hørt om før?
– Nei, vi har fått tilbakemeldinger fra flere hold om at denne
kampanjen skiller seg fra det meste som noen har hørt om, bekrefter Heldal.
Område i fin utvikling
Østbanehallen har hatt fin vekst flere år. Hele området er i
en positiv utvikling.
– Operaen har vært her en god stund, og de senere årene har
også Deichmann og Munch kommet til. Stadig flere oppdager området og samtidig
mulighetene for Østbanehallen, sier Heldal.
Tyngdepunktet i Oslo har forskjøvet seg noe. Området mellom
Barcode, Bjørvika og Sørenga – som Oslo S ligger i – trekker folk fra andre
steder i byen.
– Fra å ha vært et
sted der folk bare har oppholdt seg ser vi at Oslo S og Østbanehallen har blitt
et sted folk gjerne vil oppsøke for å handle og kose seg på kaféer og
restauranter, sier senterlederen.
Planlegger ny aktivitet
– Vil dere gjenta dette vellykkede stuntet?
– Da ville nyhetens interesse tapt seg, men vi planlegger
noe, det kan jeg bekrefte, svarer Torstein Helstad.