Linda Frid Andresen har bred retailerfaring, og nå begynner hun i Vimonopolet.

Vinmonopolets nye kjedesjef

Linda Frid Andresen (45) går fra å være toppsjef i ARK Bokhandel til direktørstilling i Vinmonopolet med ansvar for butikkene, netthandelen og kundesenteret.

Publisert

Vinmonopolets nye kjedesjef har solid retail-bakgrunn:

– Jeg har jobbet i over 20 år med salg av varer og tjenester. Først noen år i reiselivsbransjen som salgssjef, i det som den gang het Star Tour, før jeg som 28-åring fikk min første ‘ordentlige’ retailjobb på Hadeland Glassverk som drifts- og markedsdirektør. Der hadde jeg ansvaret for drift og utvikling av besøkssenteret, med nærmere ti ulike butikkonsepter, flere spisesteder, kunstgalleri, museum og sesongattraksjoner, forteller Linda Frid i en samtale med Retailmagasinet.

Fra Fargerike til ARK

– Jeg var på Hadeland Glassverk i syv år, før turen gikk videre til jobben som administrerende direktør i Fargerike, landets største faghandelskjede i sin bransje, med rundt 120 butikker. Der var jeg også i syv år og jobbet mye med konseptutvikling og modernisering av kjeden sammen med et veldig dyktig team. De siste fire årene har jeg vært i ARK, Norges største bokhandel, hvor jeg sammen med alle de fantastiske ‘ARKerne’ har jobbet med å skape vekst og drive videreutvikling av kjeden, med stort fokus på digitale kanaler. Årene i bokbransjen har gitt meg engasjement og innsikt i å være del av å utføre et samfunnsoppdrag, noe som ble et avgjørende element for meg når jeg skulle vurdere et tilbud om nye utfordringer utenfor bransjen.

Ny utfordring

– Jeg går nå videre til Vinmonopolet som direktør med ansvar for butikkene, netthandelen og kundesenteret, det vil si alle grensesnittene som møter kundene, digitalt og fysisk, opplyser hun.

En helt ny utfordring?

– Ja. Sammen med alle de flinke folkene i Vinmonopolet skal jeg være med på å drifte og videreutvikle kanalene. Hovedoppdraget er å sørge for at Vinmonopolet beholder posisjonen som en ledende faghandelskjede, med relevans og legitimitet i forhold til samfunnsoppdraget. Jeg skal fortsatt jobbe med kundeopplevelser, fagkunnskap og kvalitet, men ikke helt på den samme måten jeg er vant til. Vinmonopolet har en spesiell rolle i det norske samfunnet som alkoholpolitisk virkemiddel og dette samfunnsoppdraget synes jeg både er viktig og interessant. Ansvarlig salg er en sentral del av virksomheten. Sett utenfra virker Vinmonopolet som et veldig spennende selskap, fundamentert på solid fagkunnskap. Også er Vinmonopolet faktisk verdens største vinbutikk, noe som var nytt for meg.

– Jeg har mye å lære, samtidig som jeg har mange års erfaring fra varehandel og kjededrift med meg inn i jobben, sier Linda Frid Andresen.

Powered by Labrador CMS