Populære munnbind på Arkaden i Skien
Alle ansatte på Arkaden i Skien har blitt oppfordret til å bruke munnbind, utdelt av senteret. Det har falt i god jord.
Av Odd Henrik Vanebo
– Alle butikker her på senteret har fått utdelt munnbind. Vi har ikke sagt at de må bruke det, men vi har oppfordret og anbefalt det, sier senterleder Aziz Chaer til Retailmagasinet.
Trygghet
– Noen butikker har sine egne rutiner, som for eksempel frisørkjeden Tango, som har hatt over 65 000 besøkende uten ett eneste tilfelle av smitte og har rutiner som fungerer veldig godt for dem. Det er vanskelig å vite hva som er rett eller galt i tiden vi er inne i, men så lenge man følger rutiner og gjør alt man kan gjøre noe med, så er det trygt og godt for alle parter. Det er en spesiell opplevelse dette, men jeg tror vi må venne oss til det, sier Chaer.
– Vi tar smittevern på alvor og gjør alt vi kan gjøre noe med. Både med og uten munnbind skal det å gå rundt hos oss være trygt og trivelig. Det er viktig å vise at vi tar ansvar.
– Står sammen
Chaer forteller at alle de ansatte synes det var OK med både oppfordring og munnbind:
– Alle fikk like munnbind hvor det står «Så fint å se deg!». Det er jo en ekstra fin greie rundt det hele. Vi står sammen om dette her.
Chaer mener det i tiden fremover er viktig at folk bruker byen:
– Vi gjør alt vi kan gjøre, så må kundene ta sine forholdsregler og passe på å holde god avstand, for også her står vi i dette sammen. Det å handle i Skien by er trygt, det er stort nok både ute på fellesarealene, inne i butikkene og ute i sentrum. Flere av nisjebutikkene drar inn opp til halvparten av årets omsetning under julehandelen. Derfor er det viktig at folk er med på å legge grunnlaget for deres videre utvikling fremover, understreker Chaer.
Også gratis hjemlevering
– Vi har gjennom hele året fokusert på alt vi kan gjøre noe med, og bare noen dager etter nedstengningen i mars, lanserte vi en nettportal hvor også flere av butikkene i Skien sentrum ble inkludert. Med over 30 nye sentrums nettbutikker kunne man sitte hjemme og fortsatt bruke byen. I ukene fremover vil igjen rette fokuset på nett, og bruke portalen aktivt i markedsføringen opp mot julehandelen og Black Friday, slik at alle skal kunne bruke byen og handle lokalt, både fysisk og på nett i tiden fremover, sier Aziz Chaer.