På vei fra ‘spøkelsessenter’ til ‘destinasjon’
Arkaden i Skien har siden relanseringen i 2017, da R8 Group kjøpte senteret fra Nordea Liv, ønsket å endre omdømmet fra dårlig besøkt ‘spøkelsessenter’ med stengte gitter til ‘destinasjon’.
Av Odd Henrik Vanebo
Destinasjon har vært og er visjonen for senteret, og senterleder Aziz Chaer kan belegge påstanden med tall: Omsetningen er på tre år økt fra 170 millioner til 280 millioner. Arkaden hadde 380 000 besøkende det første året, nå er det 800 000. Underveis har det vært en rekke nyåpninger: Antall butikker har økt fra 14 til 24.
En uformell møteplass
Senterleder Aziz Chaer i R8 Management AS står for forvaltningen av senteret. Han bekrefter visjonen overfor Retailmagasinet:
– Arkaden skal være en uformell møteplass, en destinasjon hvor det ikke er bare shopping. Vårt motto er ”Alt for byen”. Arkaden har stått bak en rekke aktiviteter som har skapt folkefest i Skien, som for eksempel VM-torget og skikarusell på torget, sier Aziz.
Selv om målsettingen ennå ikke er fullt oppnådd, er senterutviklingen i så god gjenge at Aziz selv nå trapper ned til halv stilling.
– Det er helt udramatisk, fremholder han. Kollega Benedikte Stensrød, utleieansvarlig for R8, trapper samtidig opp. De har vært sammen om den spennende reisen fra dag én, som har gitt Arkaden et nytt og mye bedre omdømme.
– Vi skal selvfølgelig begge fortsette med å utvikle Arkaden, men med et litt annet fokus. Det skal jobbes mer med konseptualisering og direkte mot nye- og eksisterende leietakere, som gjør det naturlig at Benedikte som utleieansvarlig tar seg av, poengterer Chaer.
Han har fått frigjort en halv stilling.
– Jeg blir ‘area manager’ i R8-eide Evolve, som driver med moderne løsninger for kontorfellesskap. Jeg får ansvaret for kontorfellesskapene i ni sentre i Oslo med til sammen 10 000 kvadratmeter kontorareal. Jobben vil innebære pendling mellom Skien og Oslo.
Ytterligere konseptualisering
2020 har vært utfordrende for Arkaden, som for mange andre kjøpesentre. Men det er kommet noe godt ut av det:
– Vi har prioritert digitalisering, og enda tettere og bedre samarbeid med butikkdriverne våre som er noen skikkelige vinnerskaller. Det betyr at vi er kommet et langt skritt videre på veien mot å etablere Arkaden som en destinasjon. Neste skritt, i år, blir en ytterligere konseptualisering av senteret, sier Aziz Chaer.