City Syd utenfor Trondheim er ett av kjøpesentrene som har blitt oppgradert i forbindelse med prosjektet. (Foto: SINTEF Byggforsk)
City Syd utenfor Trondheim er ett av kjøpesentrene som har blitt oppgradert i forbindelse med prosjektet. (Foto: SINTEF Byggforsk)

Mange fordeler ved energioppgradering av kjøpesentre

Forskningsprosjektet CommONEnergy har jobbet med å finne en helhetlig tilnærming til energioppgradering av kjøpesentre ved hjelp av innovative teknologier og løsninger.

Publisert

I forbindelse med at forskningsprosjektet etter fire år avsluttes i september, arrangeres det en avslutningskonferanse i Brussel 7. september der resultatene vil bli delt.

Resultatene fra prosjektet har gjort det mulig å installere og teste nye teknologier for å bedre komfort, redusere energiforbruk og kostnader i fire demoprosjekter i Europa. Ett av disse er City Syd utenfor Trondheim, skriverSINTEF Byggforsk i en pressemelding.

Fordelene ved å oppgradere denne type bygninger er mange for både kunder, leietakere og eiere, og vil bli demonstrert på konferansen.

På konferansen i Brussel vil det blant annet bli arrangert workshops om forskjellige tema. På slutten av dagen vil det bli mulighet for idéutveksling og nettverking.

– Hvis du vil vite forskningsstatusen på kjøpesentre i Europa, så kom til Brussel i september. Vi har blant annet sett på nye belysningsstrategier, naturlig ventilasjon og avansert styring av tekniske utstyr, sier seniorforsker Matthias Haase ved SINTEF Byggforsk.

I Brussel vil deltakerne få mulighet til å :

- Få et klarere bilde av kjøpesentre i EU, med fokus på egenskaper, mangler og inklusjon i EU-regelverk

- Høre om de innovative teknologiene som er utviklet, implementert og testet for å bedre komfort, redusere energiforbruk og kostnader

- Lære om demoprosjektene og referansebyggene, og ikke minst potensialet for reproduksjon

- Utforske redskaper for bærekraft og økonomistyring, med tanke på sektorens behov

I tillegg til SINTEF Byggforsk har Storebrand vært med i prosjektet som partner fra Norge.

Les mer om konferansen og meld deg på her

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Powered by Labrador CMS