ODF vår åpner i dag
I dag åpner Oslo Design Fair vår 2018, Norges største og viktigste innkjøpsmesse for design- og interiørbransjen. Programmet for årets messe er knyttet til temaet Identitet.
– I en digital verden hvor nesten alt er tilgjengelig og oppnåelig, hvordan viser vi hvem vi er? Identitet er et aktuelt og rikt tema, og åpner for en rekke spennende innfallsvinkler som vi gleder oss til å se nærmere på sammen med utstillere og besøkende til vårens messe, sier Grete Sivertsen, kreativ direktør for Oslo Design Fair.
Tendenser
Messens tendensutstilling i januar er kuratert av stylist Kirsten Visdal i samarbeid med Per Olav Sølvberg, som tolker Identitet gjennom fire ulike trender for 2018. I utstillingen får duse, harmoniske paletter selskap av klare kontraster og spennende mønster, mens trygge, naturlige materialer møter high-tech med nye, lekne resultater. Utstillingen reflekterer også hvordan den grønne bølgen smitter over i interiøret i form av levende vekster, botaniske print og nye, bærekraftige kvaliteter.
Faglig program
Gjennom messens faglige program vil messens program fra ulike vinkler.
Allerede på åpningstiden er det ti poster på foredragslisten, blant annet disse:
Trender for 2019
Kirsty Kirkpatrick jobber i WGSN, verdens ledende trendbyrå, som arbeider med trendforecasting ut ifra et globalt perspektiv. På messen vil Kirsty snakke om hvordan forbrukeratferd og livsstilsmønstre gir grunnlag for en prognose av interiørtrendene for 2019, trender som vil gi folk nye mater å uttrykke sin personlige identitet på.
I dag kl 11.00: Fremtidens retail
Hva skjer når Corso Como går konkurs, Amazon kjøper opp Whole Foods-kjeden og influencers starter butikker? Stefan Nilsson analyserer hendelsene og skisserer potensielle løsninger innenfor retail fra alle verdens hjørner. Stefan er i Sverige mest kjent som Trendstefan, og figurerer ofte på tv, radio og i avisene med sine betraktninger rundt livsstil og trender.
I dag kl 13.30: Kappløpet mot teknologigigantene
Som direktør i Virke Handel er det få som har bedre innsikt i hvordan handel påvirkes av økonomi, politikk og internasjonale markeder enn Harald J. Andersen. Han vil snakke om de siste handelstrendene og hvordan norsk handel vil endres når teknologigiganter som Amazon og Alibaba får innpass på store deler av markedet. Han deler også noen spådommer om hvordan norsk handel vil se ut i 2030.
I dag kl 14.45: God butikk for fremtiden
I en pressemelding fra ODF forfattet av Linn Carin Dirdal, under tittelen ’God butikk for fremtiden’, utdyper Harald J. Andersen:
Ekspertenes tale er klar: Fremtidens varehandel er digital, global og forankret i opplevelser.
Skreddersydde klær fra virtuelle virkeligheter og butikker som vet hva du liker før du kommer inn døren. Det høres kanskje ut som science fiction, men dette er fremtidens retail, ifølge ekspertene.
– Det er ingen tvil om at digitaliseringen kommer til å endre handel de neste 10 årene. Når en bil kan kjøre av seg selv allerede i dag, er jeg sikker på at også kunstig intelligens vil kunne gi meg en like god kjøpsopplevelse som den beste butikkmedarbeider, sier Harald J. Andersen.
Direktøren for Virkes handelsområde viser til tall fra hovedorganisasjonen, som forteller hvordan omsetningen i norske fysiske butikker vokste med 15 prosent fra 2011 til 2016, mens omsetningen i norske nettbutikker vokste med 78 prosent i samme periode. Norsk handel i utenlandske nettbutikker vokste med svimlende 225 prosent, og viser hvordan nærhet til kunden får mindre betydning ettersom digitalisering gjør varehandel mer global.
– De fysiske butikkene vil nok fortsatt eksistere, men de kommer til å være mer teknologiintensive. Butikken har allerede kjent deg igjen idet du kommer inn. Slik får du opp et tilbud som matcher dine behov.
Opplevelser og innovasjon
Parallelt med den digitale utviklingen seiler opplevelser opp som et viktig nøkkelord for fremtidens handel. Marie-France Cohen, grunnlegger av konseptbutikken Merci i Paris, startet nylig designprosjektet Démodé. I tillegg til netthandel har Démodé egen pop-up-butikk, som fremstår som et galleri med skiftende utstillinger. Hos handelskonseptet Story i New York står historien i fokus, og i samarbeid med ulike merker skifter de jevnlig ut inventar og varer for å belyse nye temaer og trender.
Line Lervik-Olsen, professor ved Handelshøyskolen BI og professor II ved Norges Handelshøyskole, har forsket på kundetilfredshet, kundelojalitet og relasjoner på forbrukermarkedet. Hun løfter frem teknologi som et viktig ledd i å optimalisere kundeopplevelsen.
– Disney utviklet for noen år tilbake et armbånd, som ble brukt for å kartlegge kundens kjøpsatferd og preferanser i fornøyelsesparken. Når ungene kom frem til Disney-figurene, visste de navnet på barna. Opplevelsen er viktig, og teknologi er en faktor du ikke kommer utenom i serviceopplevelsen.
På nett med kunden
De som gjør det bra innenfor retail i dag er de som er flinke til å skape en sømløs opplevelse for forbrukeren uavhengig av om vedkommende handler i butikk eller på nett, ifølge Andersen fra Virke. Han påpeker at man som butikk er nødt til å forholde seg til den digitale utviklingen om man ønsker å overleve. Har man ikke nettbutikk eller økonomisk muskelkraft til å henge med på de skarpeste teknologiske nyvinningene, bør man i minste fall ha en form for digital representasjon, råder eksperten.
– Det aller viktigste er å komme seg på nett for å ha en digital kommunikasjonskanal med kundene.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her