Salgssjef Christian Poulsson i ONEPARK har kjøpesentre som satsingsområde nr 1.

Mer kundevennlig parkeringsløsning gir økt trafikk

ONEPARK har utviklet en parkeringsløsning hvor det er slutt på å straffe kunder med bøter. Mer fornøyde besøkende på kjøpesentrene blir lenger og bruker mer penger.

Publisert

ONEPARK har utviklet et eget parkeringssystem med navnet AUTOPAY for blant annet kjøpesentre som er ONEPARKs satsingsområde nr 1.

– Foreløpig er det rullet ut på åtte kjøpesentre i Norge, forteller salgssjef B2B Christian Poulsson til Retailmagasinet.

Prinsippet er at kameraer leser bilskiltet ved innkjøring, og systemet fungerer uavhengig av om det er gratisparkering eller betalt parkering på senteret. Tanken bak systemet er at det skal være sømløst og kundevennlig, og målet er å hjelpe oppdragsgivere til økt kundetilfredshet og bedre omdømme.

– Kunden trenger ikke å foreta seg noe innenfor gratisperioden. Hittil har kunder gjerne måttet trekke en billett, og kanskje blitt straffet med en bot om man hadde glemt det, sier Poulsson.

Hvis det er betalt parkering, er det satt opp automat hvor man kan betale ved avreise. Ved å taste inn registreringsnummeret for bilen, får man opp informasjon om hvor lenge man har stått parkert. Så betaler man for den eksakte tiden.

– Fordi kundene føler mindre stress med parkeringen, blir de lenger på senteret, poengterer salgssjefen.

Omsetningen på senteret øker, så parkeringssystemet har en god økonomisk effekt. Hvis man ved betalingen trykker for "betal og husk meg", blir man registrert i systemet. Da får man en sms med innloggingsinformasjon for å administrere sin parkeringsrettighet.

– Når du da kommer neste gang, trekkes automatisk korrekt beløp fra betalingskortet ditt, forklarer Poulsson.

Kundene skal ikke måtte tenke på parkeringen i det hele tatt, og registreringen fungerer ikke bare for senteret der kunden registrerte seg første gang, men for alle ONEPARKs p-anlegg.

Arkaden i Skien er et av åtte kjøpesenter i Norge som så langt har tatt i bruk AUTOPAY.

Teknologisk utvikling

Det skjer en teknologisk utvikling hos alle leverandørene av løsninger for parkeringsanlegg, så trenden er stadig større kundevennlighet.

– Parkeringsbøter har vi ikke i våre AUTOPAY anlegg. Kunder som kjører ut uten å betale, blir ikke hardt straffet. De får en faktura i posten, kun med tillegg av fakturagebyr. Men med oppfordring til å registrere seg for å slippe faktura senere. Kundene setter pris på å slippe stresset for å få bot, sier Poulsson.

Mer enn bare parkering

– Vi tenker lenger enn bare parkeringsregulering på kjøpesentre. Vi integrerer systemet med kundeklubb. Vi vet hvem kunden er når han kjører inn. Systemet kan gi statistikk og analyser og mulighet for spissing av kampanjer, forteller Poulsson.

Framover vil de utvikle systemet ytterligere i denne retningen. Glasshuset i Bodø, også kalt KOCH kjøpesenter, var ONEPARKs første pilotkunde. Fra årsskiftet overtok ONEPARK kontrakten for Oslo Lufthavn Gardermoen med Avinor. Her skal AUTOPAY brukes på hele anlegget.

Les hele saken om ONEPARK og Glasshuset i Bodø i Retailmagasinets utgave som dristribueres i disse dager.

ONEPARK ble etablert i 2012 og har ca 200 ansatte i Norge.

Eid av Indigo Parking Group (IPG) som igjen eies av Snorre Bentsen som i sin tid var gründer av EuroPark. Indigo eier parkeringsselskaper i Norge, Finland, Polen og de tre baltiske landene

IPG driver over 550 p-anlegg med over 50.000 p-plasser.

Åtte norske kjøpesentre benytter systemet: Bodø Storsenter, Linderud Kjøpesenter (Oslo), Ålesund Storsenter, City Nord (Bodø), Trekanten (Asker), Arkaden (Skien), Koch kjøpesenter (Bodø) og Sæter Torg (Oslo).

AUTOPAY-systemet brukes også på 15 sentre utenfor Norge, blant annet på Täby Centrum som med sine 260 butikker er et av Sveriges største.

Powered by Labrador CMS