Teknologien for avfallshåndtering utvikler seg kontinuerlig.
I den prosessen vil Namdal Ressurs ta en sentral rolle, overfor
eiendomsbransjen generelt og kjøpesenter spesielt. Ikke bare i Norge, men også
utenfor landets grenser.
I begynnelsen solgte de mest til kommunale
renovasjonsselskaper, men de siste ti årene har de tatt et kjempejafs mot
næring.
– Vi leverer både utstyr og teknologi, mer Innovative
løsninger for bærekraftig avfallshåndtering. Og hele vår inntjening
reinvesteres i videre utvikling, forteller Bernt-Even Seierstad til Retailmagasinet.
Selskapet med hovedkontor i Namsos har blant annet fått noe
finansiering fra Innovasjon Norge.
Med direktesalg og gjennom partnere er Namdal Ressurs blitt
markedsleder mot kjøpesenter i Norge på løsningen med vekt og adgangskontroll,
eksempelvis i kombinasjon med REEN Control. Det nylig inngåtte samarbeidet med
REEN gjør at Namdal Ressurs og Fieldata nå kan tilby deres kunder en komplett
løsning.
Også de har fått merke dyrtiden når det gjelder prosjekter,
men de har likevel flere på gang.
Mr Fill
Mr Fill blir det stadig flere av på uteområder og ved kjøpesenter. Avfallet komprimeres til mellom 1/5 og 1/7 av volumet. Mr. Fill er en smart avfallsbeholder som komprimerer avfallet ved hjelp av solcelleteknologi. Den følger samtidig med på avfallsnivået og gir beskjed når den må tømmes. Den har et solcelle-drevet system.
KLP Eiendom har eksempelvis halvert kostnaden til henting av søppel på noen av sine lokalisasjoner, og er i tillegg kvitt problemene med rotter og fugler.
Bedre avfallshåndtering
Namdal Ressurs selger utstyr og teknologi som åpner for mer
sortering og mer effektiv avfallshåndtering.
Et foregangseksempel er Vestkanten i Bergen som har vært et
forbilde i den norske kjøpesenterbransjen. Senteret i Loddefjord var blant de
første som tok i bruk Eco-komprimator fra Namdal Ressurs.
Leietakere registrerer seg på avfallsrommet og veier
avfallet pr fraksjon. Dermed blir den totale sorteringsgraden langt høyere. Og
hver leietaker belastes kostnadsmessig ut fra reell avfallsmengde.
Og enklere drift
Sensorer på komprimatoren måler kontinuerlig fyllingsgrad,
og melder fra direkte til avfallshåndterer når den nærmer seg full.
Totalleverandør og integrator
Namdal Ressurs er totalleverandør av avfallsutstyr. Det finnes en rekke teknologier fra forskjellige leverandører, og dermed oppstår det behov for aktører som tar rollen som integrator. Og det gjør Namdal Ressurs.
– Vi som jobber med avfall, møter minst 15 ulike sensorteknologier i ulike maskiner. Hvert år dukker det opp nye konkurrenter, sier Bernt-Even Seierstad.
For to år siden kjøpte Namdal Ressurs Trondheim-selskapet Fieldata. Selskapet jobber med digitale renovasjonsløsninger, og samarbeider tett med mange i bransjen.
Integrasjonsplattformen Boomi legges på toppen hvor alle data samles.
Fieldata har fått en sterk posisjon på software og integrasjonsløsninger i avfallsbransjen. Namdal Ressurs og Fieldata har inngått partnerskap med REEN, men også Carrot og andre aktører kan integreres.
– Vi leverer data til alle, presiserer Seierstad.
Seierstad mener at aktører som REEN, deres eget datterselskap Fieldata, Carrot og dem selv i Namdal Ressurs må samarbeide for at vi skal bli gode på dette feltet i Norge. Selv om det er ulikt eierskap på toppen.
Et typisk kjøpesenter har mellom 15-30 fagsystemer som skal snakke sammen, opplyser Seierstad.
Sensorer finnes i alle typer avfallsbeholdere og møbler for kildesortering som befinner seg i fellesområder på kjøpesenter. Disse sparer arbeidstid for ansatte som går rundt og tømmer avfallsbeholdere.
Ikke bare blir avfallskostnadene nå fordelt mer rettferdig
leietakerne imellom. Driften er også enklere.
– Driftspersonalet trenger ikke å gå for å følge med. Alt
går av seg selv. Algoritmene er smarte, sier Seierstad.
Hos Namdal Ressurs og Fieldata kan de følge med på status
hos kundene. De ser containere og komprimatorer som er i ferd med å bli fulle.
Status oppdateres i realtid.
Blir dyrere
Avfallskostnadene vil etter all sannsynlighet bli høyere
framover.
– Leietakere merker at avfallskostnaden har økt årlig, og at
CO2-avgiften har mangedoblet seg. Det er en myte at avfallshåndteringen vil bli
billigere fordi man skal sortere godt i fraksjoner. Avfallshåndtering kommer
aldri til å bli billigere enn nå, fastslår Seierstad.
Forbrenningsavgiften på avfallsmottakene er anslått å stige
med minst 20% årlig framover.
Men kostnadsøkningen kan bremses ved å redusere mengden
restavfall som går til forbrenning. Det skal lønne seg å kildesortere.
Hva man faktisk kaster – tillitsbasert fungerer ikke
Fram til nylig har antall kvadratmeter vært
fordelingsnøkkelen for felleskostnader, herunder avfallshåndtering. Det blir
ikke rettferdig. Som eksempel nevner Seierstad en kleskjede med butikk på et
senter:
– Som restavfall kaster butikken kanskje bare små mengder
fra eget spiserom en kartong med kleshengere pr måned. Ellers har de plast og
papp, som begge er plussfraksjoner.
Mens en annen leietaker på senteret – som kanskje har et
lite lokale – kan ha store mengder rest- og matavfall. Klesbutikken straffes av systemet.
– I lengden fungerer ikke et tillitsbasert system. Brukere
kan også bli stresset når de har kø bak seg på avfallsrommet.
Leietakerne bør betale for det de faktisk kaster. Prinsippet
begynte med husholdninger og pay-as-you-throw, men er vel så aktuelt for
næringsliv.
Det logiske og rettferdige er at reelt volum av ulike
fraksjoner avfall skal belastes den enkelte leietaker. Leietakerne må ha et incentiv til å sortere og veie avfall
etter fraksjoner.
Bærekraft er noe alle satser på, også i retail. I
rapporteringen må man ga gode inn-data.
– Kjedene konkurrerer seg imellom på å være gode på
bærekraft. Men avfall får de ikke målt, for det inngår i felleskostnadene, sier
Seierstad.
Sertifiseringer og bærekraft
Alle store selskaper har løftet opp bærekraft, og alle lager
nå bærekraftrapport.
Namdal Ressurs har ansatt bærekraftansvarlig og skaffet seg
ISO-sertifisering 9001 og 14001
– Det har vi gjort selv om vi ikke produserer maskiner.
Bærekraftsansvarlig har fått mer innflytelse, også overfor innkjøpsavdelingen.
Vi krever at våre leverandører er ISO-sertifisert eller tilsvarende, sier
Seierstad.
Mr. Fill i kombinasjon med komprimator
På Berges store turistattraksjon Fløyen er det svært lite plass oppe på platået. Her var komprimator under bakken en ideell løsning, og derfor ble Quadromat installert.
Det sorteres i tre fraksjoner. Innkastene er åpne for publikum, men det er restauranten som står for det aller meste av avfallsvolumet. Man har gått fra henting en gang ukentlig til hver 6. uke i høysesong, på den smale svingete veien opp fjellsiden.
Namdal Ressurs jobber tett mot hovedkontorene til
kjøpesentergrupperingene.
– Alle disse er blitt bevisste og flinke. Og best practice
deles blant sentrene, sier Seierstad.
Komprimering må til
Areal er en utfordring på kjøpesenter, aller mest på
kjøpesentre i bysentrum. Areal er knapt og kostbart.
Her kommer Namdal Ressurs sine løsninger til sin rett. På
plasser med mye folk og hvor det trengs sortering og komprimering.
Fakta om Namdal Ressurs
Etablert i 1991
18 ansatte i Namsos og Oslo.
Totalt 40 ansatte i konsernet.
Hovedkontoret ligger i Namsos.
To regionkontoer: i Oslo og Trondheim.
To datterselskaper: Fieldata og Eco Service, begge i Trondheim.
Komprimatorer under bakken er en løsning som flere tar i
bruk. Seierstad er trygg på denne typen komprimering vil komme på kjøpesenter
framover.
Aktører som går foran, og samarbeider
Bernt Even Seierstad nevner aktører som går foran og tar i
bruk teknologi før majoriteten.
Vestkanten var blant de første som kjøpte Eco-komprimator
fra Namdal Ressurs og teknologi fra Carrot.
Og NTNU som investerte i egen bil for transport av bioavfall
før Trondheim kommune selv hadde transportløsning for denne type avfall på
plass.
Service og utleie
Namdal Ressurs har etablert selskapet Eco Service som tar
serviceoppdrag for morselskapet og driver utleie av utstyr.
Men renovasjonsselskaper driver også med utleie, og mange av
dem er kunder av Namdal Ressurs.
– Derfor trykker vi ikke hardt på gassen markedsmessig, for
vi vil ikke gå i næringa til kundene våre, understreker Seierstad.
Flere produkter
Namdal Ressurs selger kildesorteringsmøbler, både norske og importerte.
De er også blant landets største leverandører av sekker.
– Mange trodde at sekker ville forsvinne, men det skjer ikke. Mange vil fortsatt ha sekker, eksempelvis festivaler
Også utenlands
Namdal Ressurs satser også utenlands, og har som følge av
dette også fått kontrakter i andre land, som Kroatia, Romania og Frankrike.
Eco-komprimatorer
Namdal Ressurs er agent for Eco-komprimatorer fra østerrikske Pöttinger som ligger i øverste sjikt kvalitetsmessig. Opprinnelig ble de utviklet for landbruk, men har siden fått bred utbredelse i næringslivet generelt.
– Før lå levetiden til komprimatorer typisk på 5-7 år. Nå er den 15 år, sier Bernt Even Seierstad.
For kjøperen gjelder det å se på kostnaden over hele levetiden.
Noen kunder velger å leie, mens enkelte kjøpesentergrupperinger ønsker å kjøpe maskinene.
Med slike komprimatorer hvor leietakerne registrerer seg og veier avfallet pr fraksjon oppnår man rettferdig fordeling av felleskostnader og klimaavtrykk.