Dag Einar Solberg viser DeBoss-avfallsbeholderen med fôringsautomaten på brettet. Fuglene skal læres opp til å slippe søppelet i åpningen til beholderen.
Senterleder Dag Einar Solberg viser DeBoss-avfallsbeholderen med fôringsautomaten på brettet. Skjærer og kråker skal læres opp til å slippe søppelet i åpningen til beholderen.

Kråker og skjærer blir renovasjons­arbeidere på kjøpesenter

Oasen Storsenter i Karmsund har satt i gang et prosjekt med å lære opp kråker og skjærer til å plukke søppel. Amfi og Thon har fattet interesse for den originale renovasjonsløsningen for kjøpesentre.

Publisert

Shifter skrev først om saken.

Senterleder Dag Einar Solberg på Oasen forteller om opptakten til å engasjere flygende renovasjonsarbeidere:

– Det var i en artikkel i Haugesunds Avis fra juni i år at jeg leste om dette prosjektet. Gründeren Ingeborg M. Johansen og prosjektet hennes ble omtalt etter å ha vunnet en konkurranse i regi av Valide Rogaland, der hun fikk 100.000 kroner til prosjektet med å lære skjærer og kråker å plukke søppel. Jeg tok da umiddelbart kontakt med henne og spurte om hun trengte et sted å gjennomføre et pilotprosjekt. Det var hun interessert i, og etter en dialog og idéutveksling de påfølgende dagene ble vi enige om at det var på taket av Oasen denne ideen burde testes ut i virkeligheten, sier senterlederen til Retailmagasinet.

Om å tenke utenfor boksen

Solberg fortsetter og fortellerat bakgrunnen for at de tok kontakt var todelt.

– For det første: Det er jo bare en fantastisk idé! Snakk om å tenke utenfor boksen, og kombinere interesse for og kunnskap om dyr med en kreativ forretningside. Det virker jo for godt til å være sant at dette skal kunne fungere, men tenk om det faktisk fungerer? Dette måtte vi bare være med på, og heie på. Det er bærekraftig og nytenkende, det løser et stort behov – og det er ikke nødvendigvis kostbart. Fuglene jobber jo faktisk for peanøtter, smiler Solberg.

Ingeborg M. Johansen
Gründeren Ingeborg M. Johansen i full sving Oasens tak hvor pilotprosjektet nå realiseres.

– For det andre: Det å holde uteområdet vårt rent og ryddig er noe vi bruker mye ressurser på, slik jeg tror de fleste kjøpesentre gjør. Vi ønsker jo at kundene våre skal møte et attraktivt og hyggelig senter, både innvendig og utvendig. Vi har nylig pusset opp hele senteret innvendig, både kjøpesenterdelen og kontordelen i 2. etg. Utfordringen er å klare å holde det like pent på utsiden. Vi som ligger på Vestlandet har mye vind, og dermed blir avfallet sjelden liggende der de slippes ned. Om vi kan jobbe på lag med naturen for å holde det litt ryddigere, ville jo det så til de grader være en vinn/vinn-løsning. 

De har en McDonald’s med ‘drive thru’ på utsiden av senteret, og erfarer at ikke alle kundene er like flinke til å legge avfallet i søppelkassene. Dermed blåser det rundt en del papp og papir, og det er spesielt dette vi håper at fuglene skal kunne trenes opp til å hente og levere i DeBoss-avfallsbeholderen.

Gradvis opplæring

– Hovedelementene i den spektakulære renovasjonsløsningen? 

– Ingeborg har samlet inn en del konkrete eksempler på avfallet som fort blir liggende rundt senteret, og det er dette fuglene etter hvert skal trenes på å legge i beholderen. Foreløpig er opplæringen i første fase, der fuglene skal venne seg til at de får mat fra fôringsautomaten på beholderen. Jeg har utsyn til dette fra kontorvinduet mitt, og ser at allerede nå etter en uke kommer skjærene jevnt og trutt for å sjekke om det har kommet flere nøtter siden sist. I neste fase legges det avfall på mottakerbrettet, og fôringen utløses av en sensor i nedkastet. Dermed vil fuglene lære at noe må slippes ned i beholderen for at det skal komme ut mat. Så skal de etter hvert begynne å hente avfall selv. 

Stort engasjement

Driftsavdelingen på Oasen har engasjert seg i prosjektet, og følger nøye med fra dag til dag. De har også hjulpet gründeren med praktiske løsninger.

– Alt i alt er det et stort engasjement rundt prosjektet, både her på senterkontoret og blant butikklederne som vi har fortalt om dette. Ingeborg har også deltatt på butikkledermøte på Oasen og fortalt om prosjektet sitt. Både vår driftsleder Miralem Sehic og jeg har fortalt om prosjektet på regionssamlinger i Thon/Amfi, og opplevd stor interesse fra andre sentre. Det er mange som har bedt om å bli holdt oppdatert på utviklingen, og som er interesserte i å få til en løsning på sin eiendom dersom dette faktisk viser seg å fungere, avslutter senterleder Dag Einar Solberg.

Powered by Labrador CMS