Senterleder Dag Einar Solberg viser DeBoss-avfallsbeholderen med fôringsautomaten på brettet. Skjærer og kråker skal læres opp til å slippe søppelet i åpningen til beholderen.Oasen Storsenter
Kråker og skjærer blir renovasjonsarbeidere på kjøpesenter
Oasen Storsenter i Karmsund har satt i gang et prosjekt med å lære opp kråker og skjærer til å plukke søppel. Amfi og Thon har fattet interesse for den originale renovasjonsløsningen for kjøpesentre.
Senterleder Dag Einar Solberg på Oasen forteller om opptakten til å
engasjere flygende renovasjonsarbeidere:
– Det var i en artikkel i Haugesunds Avis fra juni i år at
jeg leste om dette prosjektet. Gründeren Ingeborg M. Johansen og prosjektet
hennes ble omtalt etter å ha vunnet en konkurranse i regi av Valide Rogaland,
der hun fikk 100.000 kroner til prosjektet med å lære skjærer og kråker å
plukke søppel. Jeg tok da umiddelbart kontakt med henne og spurte om hun
trengte et sted å gjennomføre et pilotprosjekt. Det var hun interessert i, og
etter en dialog og idéutveksling de påfølgende dagene ble vi enige om at det
var på taket av Oasen denne ideen burde testes ut i virkeligheten, sier
senterlederen til Retailmagasinet.
Om å tenke utenfor boksen
Solberg fortsetter og fortellerat bakgrunnen for at de tok kontakt var todelt.
– For det første: Det er jo bare en fantastisk idé!
Snakk om å tenke utenfor boksen, og kombinere interesse for og kunnskap om dyr
med en kreativ forretningside. Det virker jo for godt til å være sant at dette
skal kunne fungere, men tenk om det faktisk fungerer? Dette måtte vi bare være
med på, og heie på. Det er bærekraftig og nytenkende, det løser et stort behov
– og det er ikke nødvendigvis kostbart. Fuglene jobber jo faktisk for peanøtter,
smiler Solberg.
– For det andre: Det å holde uteområdet vårt rent og ryddig
er noe vi bruker mye ressurser på, slik jeg tror de fleste kjøpesentre gjør. Vi
ønsker jo at kundene våre skal møte et attraktivt og hyggelig senter, både
innvendig og utvendig. Vi har nylig pusset opp hele senteret innvendig, både
kjøpesenterdelen og kontordelen i 2. etg. Utfordringen er å klare å holde det
like pent på utsiden. Vi som ligger på Vestlandet har mye vind, og dermed blir
avfallet sjelden liggende der de slippes ned. Om vi kan jobbe på lag med
naturen for å holde det litt ryddigere, ville jo det så til de grader være en
vinn/vinn-løsning.
De har en McDonald’s med ‘drive thru’ på utsiden av
senteret, og erfarer at ikke alle kundene er like flinke til å legge
avfallet i søppelkassene. Dermed blåser det rundt en del papp og papir, og det
er spesielt dette vi håper at fuglene skal kunne trenes opp til å hente og
levere i DeBoss-avfallsbeholderen.
Gradvis opplæring
– Hovedelementene i den spektakulære renovasjonsløsningen?
– Ingeborg har samlet inn en del konkrete eksempler på
avfallet som fort blir liggende rundt senteret, og det er dette fuglene etter
hvert skal trenes på å legge i beholderen. Foreløpig er opplæringen i første
fase, der fuglene skal venne seg til at de får mat fra fôringsautomaten på
beholderen. Jeg har utsyn til dette fra kontorvinduet mitt, og ser at allerede
nå etter en uke kommer skjærene jevnt og trutt for å sjekke om det har kommet
flere nøtter siden sist. I neste fase legges det avfall på mottakerbrettet, og
fôringen utløses av en sensor i nedkastet. Dermed vil fuglene lære at noe må
slippes ned i beholderen for at det skal komme ut mat. Så skal de etter hvert
begynne å hente avfall selv.
Stort engasjement
Driftsavdelingen på Oasen har engasjert seg i prosjektet, og
følger nøye med fra dag til dag. De har også hjulpet gründeren med praktiske
løsninger.
– Alt i alt er det et stort engasjement rundt prosjektet, både her på
senterkontoret og blant butikklederne som vi har fortalt om dette. Ingeborg har
også deltatt på butikkledermøte på Oasen og fortalt om prosjektet sitt. Både vår driftsleder Miralem Sehic og jeg har fortalt om
prosjektet på regionssamlinger i Thon/Amfi, og opplevd stor interesse fra andre
sentre. Det er mange som har bedt om å bli holdt oppdatert på utviklingen, og
som er interesserte i å få til en løsning på sin eiendom dersom dette faktisk
viser seg å fungere, avslutter senterleder Dag Einar Solberg.