Teknologiselskapet REEN er basert i Larvik og er en spin-off
av hovedeierne Norsk Gjenvinning og ABAX, Europas nest største
telematikkselskap. Formålet til REEN er å gjøre avfallshåndtering smartere.
REEN vokser raskt innen ressursvertikalen i Norden, og på to
år gikk de fra 2 til 42 ansatte.
– Vår hovedeier Norsk Gjenvinning er framoverlent. Med dem i
ryggen har vi utviklet vår volumsensor og REEN Control for og med bransjen, forteller
Kim Hette, senior account executive i REEN, til Retailmagasinet.
Han understreker at de samarbeider med alle landets renovasjonsselskaper,
og at det er kunden som eier sine data.
"Game changer"
Den lille, svarte volumsensoren til REEN beskrives som en game
changer. Med sensoren og skybaserte verktøy analyseres data som gjør
avfallscontainere smartere. Kunder kan spare både tid og penger.
Plassert på innsiden av containeren måler sensoren
fyllingsgraden ved hjelp av laser eller ultralyd. Data om avfall, vekt,
lokasjon og tilstand oppdateres hvert annet minutt.
Med dataene kan kjøreruter optimaliseres ved å unngå å hente
tomme eller halvfulle beholdere.
Enkel løsning
Første versjon av REEN Control var klar i mars i fjor.
Fritzøe Brygge, som holder til i nabolaget til REEN, var første pilotkunde ut.
– Vi har ønsket å lage en så god og brukervennlig løsning
som mulig. Løsningen skal være så brukervennlig at bruksanvisning ikke trengs.
Og bare minimalt med opplæring, sier Tor Engebretsen mens han demonstrer
løsningen for Retailmagasinet i testrommet i hovedkontoret i Larvik.
De har lagt vekt på at det skal være enkelt for brukeren. Brukeren
velger hvilken avdeling han kommer fra, så er det tre trykk på skjermen, og han
kaster avfallet i riktig beholder.
– Det skal ikke være nødvendig å bruke kort, QR-kode eller
NFC på mobilen, men man kan bruke det om man vil, sier Engebretsen.
Utvikler sammen med kunder
– Utviklingen har gått fort fordi vi har fått testet ute hos
reelle brukere med egne avfallsrom med sine utfordringer. Det er vi takknemlig
for. Vi søker å lære av dem vi er hos, sier Marketing Manager Mac Laham.
REENs ansatte reiser mye ut og møter eksisterende og
potensielle kunder rundt omkring i landet.
– Vi bygger relasjoner og lærer samtidig svært mye, sier Kim
Hette.
Mer informasjon øker bevisstheten
– Systemet tilrettelegger for reduksjon av svinn og øker
sorteringsgraden. Du får vite hvor mye avfall du har i de forskjellige
fraksjonene. Hvem har kastet, og hva er blitt kastet, sier Mac Laham.
Data kan brukes til å gjennomføre tiltak. Laham nevner et
eksempel fra et sykehjem i Halden kommune hvor det ble oppdaget at det ble kokt
for mye kaffe og smurt for mange brødskiver ved hver frokost. Etter denne
bevisstgjøringen ble det betydelige besparelser.
– Dette gjør noe med de ansatte. De får eierskap til tallene
og prosessen og får lyst til å gjøre noe med det, sier Laham.
Umiddelbar effekt på kjøpesentre
Account executive Magdalena Lindtvedt viser til at de samme
effektene oppnås på kjøpesentre.
Gjorde oppkjøp – tenker internasjonalt
REEN har ikke bare Norge som sitt marked, men vil ut i hele verden med sin teknologi. De har avdelinger i Helsingfors og Nottingham.
Eierne mener alvor med sin satsing og har så langt skutt inn over 40 millioner i kapital.
Både for å finansiere oppstart og vekst og oppkjøpet av finske Enevo Group i 2021. Enevo Group er en pioner innen utvikling av sensorteknologi og dynamiske ruteløsninger for avfallsindustrien.
– En butikk oppdaget at de hadde ekstremt mye restavfall. De
trengte bare litt hjelp og veiledning, og så sluttet de å kaste så mye i
restavfallet. Mengden restavfall falt med 10% etter en rundt på butikkene på
senteret. Vi har sett i søppelbøttene deres og plukket opp plasten som kunne
vært sortert. På butikkledermøtene viste vi hva som lå i restavfallet, sier
Lindtvedt.
Dashboard gir oversikt
Verdien for kjøpesentrene ligger i at de får bedre overblikk
og sparer penger på mindre restavfall som er dyrt.
På dashboard i REEN Control ser senterledelsen utviklingen
hos hver enkelt butikk. Man får tydelig illustrert hvem av leietakerne som
trenger støtte.
Dataene vises på team- eller butikknivå. Ikke pr bruker
grunnet regler for personvern.
– Det er ikke sikkert at de er late, men at det bare dreier
seg om kunnskap, sier Lindtvedt.
Man ser også trenden. REEN viser to eksempler fra butikker
på senteret hvor den ene har hatt en positiv utvikling de siste månedene, mens kurven
for den andre peker nedover.
Også for kjedekontorene
Også kjedene kan følge med på hvordan butikkene deres ligger
an gjennom REEN Control.
– Gjennom åpent API kan de hente data direkte til sine egne
systemer. Behovet for data varierer mellom retailere, sier Tor Engebretsen.
Bærekraft- og miljørapportering er noe de aller fleste vil
ha.
– Tallene er så gode at vi nesten ikke tror på dem
Amfi Larvik tok i bruk REEN Control i mai. Det er et pilotprosjekt, og sammen med REEN har de gjort tilpasninger i løsningen. I løpet av få måneder er mengden restavfall redusert betraktelig.
Avfallsrommet i Larvik sentrum er ryddig og strukturert. "Velkommen fram framtidas avfallsrom" står det på en stor plakat.
– Hvordan avfallsrommet ser ut påvirker holdningen til den som bruker det, påpeker Tor Engebretsen.
– Før tømte vi restavfallskomprimatoren hver måned. Nå gjør vi det hver tredje måned. Resultatene har vært så gode at vi nesten ikke har trodd på tallene, smiler Per Joar Spydevold som har vært driftsleder på Amfi Larvik i fem år.
Senteret har i tillegg fått flere fraksjoner på avfallsrommet, noe som også har hjulpet.
Tett oppfølging
Kjøpesenteret får tett oppfølging fra REEN. Magdalena Lindtvedt, account executive, besøker Amfi Larvik jevnlig.
Hun gir informasjon ut til butikkene og deltar på butikkledermøter for å motivere.
– Vi tester oss fram og ser hva som fungerer best, sier driftsleder Spydevold
Thon følger med
Testingen av REENs løsning er pilotprosjekt også hos Thon Eiendom.
– Thon har i sin strategiplan et mål om en sorteringsgrad på 60%. Her i Larvik ligger vi nå på 78. Dette har vært en solskinnshistorie som er blitt lagt merke til i Thon Gruppen, sier Spydevold.
– Så gjenstår det å se om det fungerer like bra på andre sentre som her i Larvik.
Driftslederen er med i en gruppe på 12 personer i Thon Gruppen som jobber med drift og avfallshåndtering. Her diskuterer de og veier, måler og vurderer fraksjoner.
– Med vår størrelse har vi i Thon en gyllen mulighet til å sette press på transportørene, sier Spydevold.
Tillitsbasert
Både Lindtvedt og Spydevold peker på at REEN Control er meget enkel i bruk. Det trengs kun tre trykk på skjermen.
Amfi Larvik bruker ikke registrering med kort eller app på smarttelefon, men løsningen har funksjonen om det er ønskelig.
– Systemet hos oss er basert på tillit. Noen sentre har vakt på avfallsrommet. Det skal ikke være nødvendig. Vi har aldri kontrollert dem som bruker avfallsrommet, sier driftslederen.
Bevisstgjøring
– Folk ønsker å bidra til et bedre miljø og føle at av de er med på noe, påpeker Kim Hette.
Driftsleder Spydevold er enig og viser til at dette ikke minst gjelder den yngre generasjonen som reagerer hvis det ikke kildesorteres skikkelig.
Magdalena Lindtvedt forteller at bevisstgjøring er avgjørende.
– Når butikksjefer og butikkansatte får se statistikk for sin butikk, skjer det en endring.
Med REEN Control får man får dokumentasjon på hva man kan gjøre annerledes. Man får et grunnlag å analysere ut ifra, avslutter Magdalena Lindtvedt.