Country Manager Espen Sandberg i Lekia lanserer en ny kjede i Norge: Babya
Lekia
Ny kjede til Norge: Babya
Babya kommer til Norge og åpner sin første leke- og babyutstyrsbutikk på Jessheim Storsenter 26. oktober. Ytterligere fire lokaliseringer er til vurdering.
Det er Lekia som står bak konseptet Babya.
Lekia er den største leketøyskjeden i Norden og vil fra nyttår av vil ha 190 butikker hvorav litt over 50 i Norge. 36 av butikkene er svenske Babya-butikker.
– Hvor mange Babya-butikker er det ambisjoner om å åpne i Norge?
– Vi har ikke satt oss noe mål for antall butikker, verken på kort eller lang sikt, men vi opplever at konseptet er veldig ettertraktet hos eiendomssjefer og senterledere, så det kan fort bli noen om vi klarer å finne drivere nok. Helt konkret arbeider vi med fem prospekter pr i dag, svarer Espen Sandberg, country manager for Lekia og Babya i Norge.
Slik er konseptet
Babya-konseptet innebærer kombinerte leke- og babyutstyrsbutikker av en viss størrelse.
Espen Sandberg forklarer:
– I butikkene tilbyr vi baby- og barneutstyr for aldersgruppen 0–4 år, ispedd en del av de gode babylekene vi har i Lekia allerede og i tillegg sikringsutstyr for bil og hjem. På Lekia finner kundene stort sett leketøy, både babyleker og de mer trendy seriene som man ikke vil finne hos Babya.
Tøff konkurranse
– Det er allerede tøff konkurranse innen leker og babyutstyr, og særlig på netthandel?
– Vi tror på den fysiske butikken som tilbyr veiledning, kunnskap og trygghet for de aller minste forbrukerne våre. Selvfølgelig er det tøff konkurranse fra nettbutikker, det kjenner vi på hele tiden, men vi vet fra våre butikker i Sverige at konseptet er konkurransedyktig og at mange ønsker å forholde seg til fagpersoner i dette markedet, sier Espen Sandberg.
Jessheim først ute – med booking og verksted
Babya-butikken som kommer på Jessheim, vil fungere som en pilotbutikk. Butikken får 5–6 ansatte, og det blir lagt opp til kundebehandling med ekstra service. Målet er å skape trygghet til ferske småbarnsforeldre. I tillegg til at butikken skal være vanlig betjent, får den også et bookingsystem hvor kundene kan bestille tid og komme og sitte ned i ro og fred i en egen loungeavdeling hvor de kan gå gjennom behov og ønsker sammen med en butikkansatt og få veiledning til å ta de rette valgene på utstyr.
Eget verksted
Butikken får et eget, synlig verksted, noe som skal gi et fortrinn og en trygghet sammenlignet med å kjøpe på nett. Ved vognkjøp følger det med en 3-års serviceavtale.
Butikken skal selge barneutstyr som vogner, senger, stoler, tripp-trapp-stoler og litt leker. I tillegg skal de selge noen utvalgte merkeklær.
Events for foreldre
Den nye butikken på Jessheim har planer om ulike arrangementer som er tilpasset småbarnsforeldre. Det kan være å lære om bilstoler, å få fysioterapeut på besøk og andre typer kurs som er med på å skape trygghet for nye foreldre.