DO Mastercard-kort er klimavennlig og biologisk nedbrytbart og uten magnetisk stripe.

Lanserer fremtidens bærekraftige betalinger

Mastercard og Doconomy mener å ha fremtidens løsning for bærekraftige betalinger, nemlig appen DO som lanseres i april. Forbrukere skal bidra til å redusere klimaendringer ved å ta ansvar for sitt eget karbonavtrykk.

Publisert

DO er en gratis, mobil banktjeneste utviklet for å bekjempe klimaendringer. Den gjør det mulig for forbrukere å spore, forstå og ta ansvar for eget karbonavtrykk, fremholder samarbeidspartnerne i en pressemelding.

– Gjennom lanseringen av den nye gratistjenesten er det satt en helt ny standard for formålet med betalingstjenester. Lanseringen er også et nytt skritt i Mastercards satsing på å drive innovasjon for en bærekraftig fremtid, sier Mark Barnett, leder for Mastercard i UK, Irland, Norden og Baltikum.

- Mer bærekraftige kjøpsbeslutninger

Ved å implementere DO, tilbyr Mastercard og Doconomy forbrukere muligheten til å ta mer bærekraftige innkjøpsbeslutninger. Appen inneholder også en klimasmart sparekonto som muliggjør klimakompensasjon gjennom investeringer i FN-sertifiserte klimakompensasjonsprosjekter og midler med positiv effekt for både mennesker og planeten. Løsningen gir forbrukerne innsikt i klimapåvirkningen deres forbruk har, samt verktøy som muliggjør valg av bærekraftige alternativer.

– Sammen med Doconomy kan vi engasjere forbrukere, retailere og selskaper i kampen mot klimaendringer. Dette samarbeidet er en viktig del av vårt fokus på bærekraftproblemer. For første gang tilbys forbrukerne en enkel løsning for å ta kontroll og påvirke sitt eget klimaavtrykk gjennom forbruk, sier Mark Barnett.

I tillegg til å gi brukerne muligheten til å gjøre sitt forbruk mer bærekraftig, kan de også søke om et fysisk DO Mastercard, som er klimavennlig og biologisk nedbrytbart. Kortet har ingen magnetisk stripe og er det første av sitt slag i verden. DO-kortet er betalingstiltaket som tydeligst bidrar til å oppnå FNs globale mål for bærekraftig forbruk.

– Kan styrke forbrukernes iinnflytelse

– Gjennom MasterCards globale nettverk kan Doconomy styrke forbrukernes innflytelse over hele verden ved å gi aktørene muligheten til aktivt å velge mer bærekraftige alternativer når de handler. For oss er det ingen bedre egnet partner enn Mastercard, med sitt målrettede arbeid og ledende teknisk ekspertise, sier Nathalie Green, Doconomys toppsjef.

Flere av verdens mest ledende aktører har allerede vist interesse for DO. FNs klimakonvensjon (UNFCCC) har uttrykt et ønske om å se grundigere på mulighetene for samarbeid som eksisterer med Doconomy og Mastercard, for å støtte miljøtiltak på globalt nivå og å formidle økt bevissthet om miljøpåvirkningen.

– DO representerer en ny og interessant måte å bringe klimahandlinger direkte til forbrukeren, noe som er et av våre strategiske mål i arbeidet med de globale klimamålene, sier Niclas Svenningsen, leder for Global Climate Action i UNFCCC.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS