Kunder får reparert klær hos H&M
Ni av ti unge er opptatt av at klærne skal ha lang levetid, men kun tre av ti utfører alltid enkle reparasjoner når nødvendig, viser ny undersøkelse. Nå vil H&M hjelpe folk med å gi klærne lengre levetid.
En fersk landsdekkende undersøkelse utført av Respons Analyse for H&M viser at enkle reparasjoner av klær, som å sy i en knapp eller legge opp buksene, er en utdøende kunst:
- 88 % i aldersgruppen 16-25 år sier seg helt eller litt enig i at de ønsker at klærne sine skal ha en lang levetid, mens kun 29 % sier seg helt enig i at de utfører enkle reparasjoner når nødvendig.
- En av fire i samme aldersgruppe sier også at de har kjøpt nye sneakers fordi de gamle er møkkete.
H&M Take Care
Nå lanseres nye tjenester og produkter med H&M Take Care: H&M ønsker å gjøre det enklere for nordmenn å ta vare på klærne og miljøet, ved å tilby produkter som sy-kit (bildet), sneaker wipes og vaskeposer som fanger opp mikroplast, samt reparasjoner og enkle re-design i samarbeid med den norske gründervirksomheten Repairable.
Pop-up i Bogstadveien
Lanseringen av H&M Take Care markeres med en pop-up i H&M Bogstadveien 11 fra 26. september-3. oktober. Tilbudet er en del av Tekstilaksjonen, som H&M er initiativtaker til.
– Vi vet at unge i Norge er opptatte av bærekraft. Men mange innrømmer at de ikke er flinke nok til å tenke på at klærne skal vare. Derfor vil vi gjøre det enklere for folk å reparere, gjøre om og ta vare på motefavorittene, sier bærekraftsansvarlig i H&M Norge, Luisa Book.
Tar imot alle merker
H&M Take Care tar imot klær fra alle merker. Enkle reparasjoner utføres på stedet, mens mer omfattende reparasjoner og re-design blir tatt med til skredder via Repairable. Influencerne og re-designentusiastene Nina Sandbech, Vanessa Rudjord og Ingrid Bergtun arrangerer workshops utover uken for å bidra med tips om hvordan man kan gjøre om klærne sine.
Etter pop-up uken vil H&M Bogstadveien være et innleveringspunkt for Repairables-tjenester. Tilbudet vil først være tilgjengelig i en 6-måneders prøveperiode, både i Bogstadveien, men også etter hvert i den nye flaggskipsbutikken i Karl Johansgate. Ambisjonen er å forlenge samarbeidet etter endt prøveperiode, om kundene setter pris på tilbudet og benytter seg av det.
Norge er det tredje landet i verden der H&M Take Care lanseres, etter Tyskland og Frankrike.