Holdbart åpnet i Oslo
Holdbart åpnet før helgen sin første butikk i Oslo, nærmere bestemt på Haugenstua, i de gamle lokalene til Europris.
Av Odd Henrik Vanebo
Den største kilden til matsvinn i Norge er private husholdninger. Hvert år kaster hver og én av oss i gjennomsnitt 42,6 kg mat. Butikkjeden Holdbart jobber for å redusere matsvinnet ved å selge dagligvarer som ellers ville blitt kastet.
– Det trengs en holdningsendring, noe vi ønsker å bidra til ved å spre kunnskap og gode tilbud. Og det er nok å ta av! I 2019 kastet norske leverandører og grossister til sammen 85 650 tonn fullt brukbar mat. Holdbart kjøper overskuddsvarer fra disse, og reddet 4 303 tonn mat som ellers ville blitt kastet, sier Trond J. Laeng, daglig leder i Holdbart.
Ønsket av mange
Butikksjef Richard Wulff tror dette er et tilbud Oslofolket vil ta godt imot og ha stor glede av:
– Mange har lenge ønsket seg en Holdbart-butikk i Oslo, så vi satser på jevn kundestrøm og velfylte handlekurver. Vi oppfordrer selvfølgelig alle kunder til å vise hensyn til andre handlende og betjeningen ved å holde god avstand og bruke hånddesinfeksjonen vi har satt frem ved inngangen til butikklokalet, sier den nybakte butikksjefen.
Daglig leder, Trond J. Laeng, mener også at tiden er inne for en åpning i Oslo, og at butikken på Haugenstua har en beliggenhet som gjør at mange vil finne veien dit. Han utelukker heller ikke flere fremtidige butikkåpninger i hovedstaden.
– Så langt er vi blitt godt tatt imot på alle åpninger, og Oslo blir nok intet unntak. Etter alt å dømme, ser det ut til at dette blir vår største butikk så langt, og i fremtiden er det nok plass til mer enn én Holdbart-butikk i Oslo, sier Laeng.
Bredt sortiment
Holdbart selger all slags matvarer, både kjøl-, frys- og tørrvarer. Iskrem, snacks, godteri, mineralvann og øl er også en del av vareutvalget, samt noen hygieneartikler. Før åpningen på fredag har Holdbart i Norge butikker i Vestby, Fredrikstad, Skien, Jessheim, Arendal, Jæren og Trondheim. Kjeden ble etablert i juli 2015 og har som forretningsidé å selge overskuddsmat 20–90 prosent billigere enn normalprisene til dagligvarekjedene. Det er mulig ved å ta inn varer som av forskjellige grunner ikke skal selges gjennom de vanlige dagligvarekanalene i Norge.
Det kan være grunner som:
• Kort «best før dato»
• Tatt ut av sortiment hos de store kjedene
• Pakningsendringer
• Er sesongvarer
• Blitt produsert for mye