Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy kan glede seg over å ha vunnet bærekraftpris.
Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy kan glede seg over å ha vunnet bærekraftpris.

Kiwi kåret til beste varemerke på bærekraft

Av 247 målte varemerker kommer Kiwi helt til topps på bærekraft i Sustainable Brand Index.

Publisert

I varemerkestudien Sustainable Brand Index – som dreier seg om bærekraft –tar Kiwi over stafettpinnen etter Tine som Norges mest bærekraftige varemerke, sett fra forbrukers synspunkt. På 2. plass kommer IKEA. Det er åttende gang varemerkestudien publiseres.

I følge Sustainable Brand Index har Kiwi fått et bedre renommé gjennom årene. De 10.400 norske forbrukerne som er intervjuet i studien oppfatter Kiwi som det mest bærekraftige varemerket i landet. Kiwi har tatt standpunkt når det gjelder sunne produkter og har redusert matsvinn i butikkene sine.

– Kiwi har sakte, men sikkert, klatret mot toppen. Deres tydelige fokus på helse er en del av dette, men årets førsteplass skyldes først og fremst et aktivt arbeid med det spørsmålet som er viktigst for folk i Norge, nemlig matsvinn, sier Erik Elvingsson Hedén, gründer av Sustainable Brand Index.