Bare 30 prosent av kundene kjøpte plastposer i fjor. (Foto: Lindex)

Reduserer plastposebruken ytterligere

Lindex fortsetter med å redusere forbruket av plastposer gjennom One Bag Habit.

Publisert

Lindex utvidet One Bag Habit til alle sine markeder i 2018 og fortsetter å minske forbruket av plastposer i alle sine butikker. Bare cirka 30 prosent av Lindex’ kunder valgte å kjøpe en pose i løpet av året, og merkevareselskapet donerer nesten 6,1 millioner kroner til bærekraftig utvikling.

Det melder Lindex på sin egen hjemmeside: – Det føles fantastisk at vi kunne lansere One Bag Habit i alle våre markeder i fjor og fikk se hvilken virkning den har hatt. Sammen med våre kunder fortsetter vi å skape mer bærekraftige vaner og utgjør en forskjell for miljøet, sier Anna-Karin Dahlberg, bærekraftansvarlig hos Lindex.

Donerer overskuddet

I begynnelsen av 2018 utvidet Lindex One Bag Habit og tar nå betalt for alle poser i alle butikker (unntatt franchise). I tråd med One Bag Habit donerer Lindex overskuddet av posesalget til formål som driver en bærekraftig utvikling, innenfor miljømessig og sosial bærekraft. Lindex-donasjonen fra 2018 utgjør SEK 6.097.467, og vil blant annet bli brukt til å finansiere motevaremerkets fellesprosjekt med WaterAid for å øke tilgangen til rent vann, sanitæranlegg og forbedret hygiene i Bangladesh. Prosjektet fokuserer på et område hvor mange tekstilarbeidere som produserer klær til Lindex bor.

Prisbelønnet fellesprosjekt

One Bag Habit er et felles initiativ fra Lindex, KappAhl og H&M som har som mål å redusere forbruket av poser og øke bevisstheten om posens negative miljøpåvirkning. Initiativet ble kåret til "Årets handling i bærekraftig merkevarebygging" av Sustainable Brand Index i 2018. Utmerkelsen retter oppmerksomhet på bærekraftinnsats og kommunikasjon som virkelig har gjort en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Noen av kriteriene for prisen inkluderer stor påvirkning, innovasjon, utfordring av standarder og forbrukerengasjement.

Powered by Labrador CMS