Lush reduserer svinn ved å gi bort goodiebags til studenter
Siden januar har Lush Norge hatt et svinn på 5.000 ferske, håndlagede skjønnhetsprodukter med en utsalgsverdi i butikk på over 600.000 kr. Fredag gir de på ny bort goodiebags for å slippe å kaste varene.
Koronapandemien har ført til unormalt høyt svinn for bedrifter som selger produkter med kort holdbarhet, slik som Lush Norge. Den nye kompensasjonsordningen om tap av varelager dekker mat og blomster. Den dekker derimot ikke øvrige ferske produkter, slik som såper, ansiktsmasker og kremer. Dette er det hyllene til de seks norske Lush-butikkene er fylt med.
13. mars delte Lush Byporten ut 150 goodiebags til studenter for å redde svinn. På fredag (14. mai) skal Lush Bogstadveien dele ut rundt 60 nye poser med deilige produkter som må brukes innen kort tid.
− Vi er utrolige glade for at studenter kan få glede av produktene vi er nødt til å svinne på grunn av stengte butikker. Vi vet om mange andre kjeder og butikker som har kastet mye. I Lush setter vi miljøvern høyt, så å kaste er ingen løsning for oss, sier PR-ansvarlig Malin Thilesen Goldberg hos LUSH Norge.
Kjeden jobber beinhardt året rundt for å sikre mest mulig ferske produkter og minst mulig svinn. Det er bærekraftig – både med tanke på miljøet og bedriftens økonomi.
– Flere ganger i løpet av denne pandemien har vi sittet igjen med produkter som er i ferd med å gå ut på dato. Så nok en gang må vi sette i gang en svinn-redningsaksjon, sier Goldberg.